Keep of Kalessin
"Kolossus"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 36

Läst: 2097ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2008-08-01

Norska KEEP OF KALESSIN följer upp 2006 års kritikerrosade ”Armada” med ”Kolossus”. Bandet fortsätter i och med detta utvecklingen från att spela mer traditionell black metal till att spela episk/melodiös metal med inslag av syntar, akustiska gitarrer, pianon och fioler.

De många influenserna och variationen på ”Kolossus” gör att skivan vid varje lyssning känns intressant och att lyssnaren hela tiden upptäcker nya nyanser. Till dessa nyanser bidrar även gitarristen och låtskrivaren OCs texter och inte minst sångaren Thebons röst. Från bedjande viskningar via skönsång till growl – imponerande. Musiken varieras från finstämt plinkande på de akustiska gitarrerna till fullt ös med dubbla baskaggar. Samtidigt som variationen är det som gör ”Kolossus” intressant är den också skivans akilleshäl. Det är helt enkelt svårt att få ett bra grepp om skivan då de olika låtarna tilltalar så olika sinnesstämningar. Jag har funnit att jag sällan är på ett humör som gör att jag vill höra på hela skivan i ett sträck. Istället vill jag beroende på humör välja ut ett antal av låtarna och endast lyssna på dessa.

Skivan är även något ojämn med de starkaste låtarna i början och i slutet på skivan. I inledande Origin möter vi stegrande akustiska gitarr vilka sätter tonen för de akustiska inslagen på skivan. Efterföljande A New Empires Birth visar med sitt smittande riff, episka känsla och driv hur de hårdare delarna låter. Tillsammans utgör de en stark och lovande inledning på skivan. Även avslutningen på skivan är bra och där måste särskilt titelspåret Kolossus nämnas med sin blandning av akustiskt och furiöst driv. Tyvärr håller inte hela skivan samma höga klass vilket bidrar till det något spretiga intrycket.

Kritiken till trots är ”Kolossus” ett gediget, finputsat och levande hantverk och om du gillade ”Armada” eller bara episk/melodiös metal så lär du inte bli besviken.

/Shadows

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2008-07-24 19:47:02