Lower definition
"The Greatest Of All Lost Art"

Antal röster: 26

Läst: 1242ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-09-07

Känsloladdat möte
Det kunde vara lätt att avfärda The Greatest Of All Lost Art som något som passade bäst i papperskorgen, screamo har nämligen aldrig varit min kopp med te direkt. Och ska jag vara ärlig var jag länge skeptisk, kanske har jag kvar lite än, trots att skivan gått varm en längre tid.

LOWER DEFINITION är ett fyrmannaband från San Diego och The Greatest Of All Lost Art är deras debutalbum. Riktigt trevligt att lyssna på är det dessutom, även om sångaren tröttar ut mina öron lite smått till en början, men nu när jag har vant mig så fungerar hela skivan bra, sånär på att den blir lite för enformig för att hålla en längre stund. Men jag får allt erkänna att det finns fler toppar än dalar. Ett bra exempel är lägereldsmysiga Miami Nights med inledande vågskvalp och sköna rytmer, som senare eskalerar i några riktiga avgrundsvrål. His Silent Film och The Ventriloquist är två andra låtar som jag också gärna återkommer till med fängslande melodier och riktigt trevliga skrikpartier. Kalla mig gärna trångsynt, men jag föredrar ändå Matts skrik snarare än hans sång som jag tycker känns som en typisk screamoröst, om det finns något sådant. Med detta sagt menar jag inte att det skulle vara dåligt, och avvägningen är ändå bra gjord med lagom mycket ångestfyllda skrik som kontrasterar den annars lugnare och känslomässigt framförda sången.

The Greatest Of All Lost Art är ett väl framfört första album, och jag kan, utan att skämmas, erkänna att jag ser fram emot att se vad LOWER DEFINITION kommer göra i framtiden. Men förutom några väl valda spår från skivan så lyssnar jag hellre på tidiga ATREYU sålänge.

/Blanksteg