Dark Sky
"Empty faces"

Antal röster: 20

Läst: 1017ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-09-08

DARK SKY var för mig ett helt okänt band, trots att de nu är inne på sitt fjärde album, ”Empty Faces”. Debuten ”Believe It” släpptes 1998 på ett Maylaisiskt bolag och bandet blev med det stort i Sydostasien. Det dröjde dock ända fram tills 2000 innan den släpptes i Europa. Inför tredje albumet så skrev de på för AOR Heaven där de ligger kvar än idag.

På ”Empty Faces” bjuder DARK SKY på tysk melodiös hårdrock i stil med sina landsbröder AXXIS eller SCORPIONS. Långt ifrån något nyskapande men albumet besitter ändock starkt låtmaterial. Arrangemanget känns väldigt professionellt utfört och jag tycker Frank Breuninger har en riktigt härlig röst, även fast den är nasal i klassisk tysk manér. Första halvan av skivan är klart starkare än den andra med låtar som Hands Up, Send Them to Hell, Chase Your Dream samt skivan höjdpunkt Slave of Time. En riktigt bra låt som sätter sig som en igel på hjärnan. Sedan dalar det ganska kraftigt och det är egentligen bara Pleasure & Pain som är lyssningsvärd mot slutet. Av någon anledning har de dessutom valt att ha med otroligt tråkig/dålig cover på Michael Sambello’s gamla radio plåga, Maniac. Ett utmärkt exemplar av ”hur tänkte dom nu?”.

Jag tycker DARK SKY har mycket potential. Det är bra låtar med refränger som sätter sig som en smäck. Dock är det väldigt synd att de inte riktigt orkar med att leverera skivan ut. Hade så varit fallet så kunde nog betyget ha stigit ett par snäpp. Samt att de skulle ha slopat Maniac, usch och fy.