Amon Amarth
"Twilight of the thundergod"

Användarbetyg: 3.2/10
Antal röster: 43

Läst: 1421ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2008-10-07

Sveriges vikingar gör det igen
När ett band släpper en ny skiva så finns det ett par saker som jag vill ska uppfyllas. Dels vill jag se en förbättring sedan föregående skiva, med undantag på uppföljare till riktiga mästerverk. Det ska åtminstone inte gå tillbaka i kvalitet och prestation. En annan viktig del är att bandet utvecklats sedan sist, helst förstås åt samma håll som man själv musikaliskt vill ha det.

Svenska AMON AMARTH har med Twilight Of The Thunder God följt upp deras släpp från 2006, With Oden On Our Side, och man får vad man förväntar sig. Samma asatro och fornnordiska texter behandlas i den tio spår tunga skiva som drar igång med titelspåret som inte gör den besviken som gillade föregående album. Medan skivan mullrar på så kan jag inte se något spår som skulle vara svagt, däremot finns det gott om låtar som är riktiga höjdare. Hela skivan har med bandets första gästspel med Roope Latvala från CHILDREN OF BODOM, LG Petrov från ENTOMBED och självaste APOCALYPTICA, en större bredd än tidigare. Då jag är särskilt förtjust i piano och stråkinstrument när det blandas med allsköns metal så blev jag riktigt nöjd när jag fick höra cello på Live For The Kill. Duetten mellan Hegg och Petrov i Guardians Of Asgaard fungerar också riktigt bra till en låt som etsar sig fast och efter ett tag måste jag bara sjunga med. Det finns många godbitar att upptäcka, men resten låter jag er finna själva.

Hur väl håller Twilight Of The Thunder God som uppföljare då? För egen del så tycker jag att det är riktigt bra, förbättringen finns där, och likaså utvecklingen. Allt är riktigt väl producerat och man får precis vad man vill ha om man gillat tidigare släpp. Nu ska jag lyssna vidare på skivans, i mina ögon, starkaste spår Guardians Of Asgaard.

/Blanksteg

Namn: Oscar | Datum: 2009-04-27 22:19:46

Tycker personligen att de bästa låtarna är från Varyags of Miklagaard och neråt i listan!