"Revelations of reckoning day"

Releasećr: 2008

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 29

Läst: 1918ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-11-11

Diffust fokus i melodisk svartmetall
De uppmÀrksammade unga mÀnnen i norska ISKALD levererar sitt andra album redan dryga Äret efter att debutskivan gavs ut. Revelations Of Reckoning Day Àr ett melodiskt stycke black metal, packad i en mer vuxen och polerad form Àn föregÄngaren Shades Of Misery. SÄngaren och gitarristen Simon Larsen etablerar grunden för hela skapelsen i ett inledande avgrundsvrÄl, och serverar dÀrefter tillsammans med trummisen Espen Solstad skönt gung och snabbt tempo i öppningsspÄret "Ruin Of Mankind". Denna öppning lovar mycket och fortsÀttningen hÄller ocksÄ det mesta av det utlovade.

Referenserna bakom ISKALDs musik i allmÀnhet och till denna platta i synnerhet Àr styckevis lÀttspÄrade. Naturligtvis bÀr musikerna tung tradition av norsk black metal i sin ryggsÀck, och i detta nya alster har man valt att ta ett, eller rentav flera, steg pÄ den stig som DIMMU BORGIR med flera landsmÀn trampat upp före dem. Tankarna gÄr emellanÄt ocksÄ till grekiska ROTTING CHRIST, sÀrskilt i "The Orphanage" (tÀnk "Enuma Elish", frÄn Theogonia. I lÄtar som "Warriors of the Northern Twilight, Part 2" och inledande "Ruin Of Mankind" finns ocksÄ en kÀnsla och en ljudbild som har gemensamma drag med melodisk death som den tar sig uttryck i till exempel DARK TRANQUILLITYs senare album.

LÄttexterna kretsar dels kring nordiskt mytologiskt stoff och dels, som albumtiteln och flera av lÄttitlarna lÄter ana, kring domedagstemat. Det mesta sjungs pÄ engelska, medan "Det Stilner Till Storm" och "Dommedag" framförs pÄ modersmÄlet. Ibland gör de starka symfoniska inslagen att det hela inte riktigt hÄller ihop, sÄsom det instrumentala "midtro" som dimper ner som fjÀrde spÄr. Det Àr alltför bombastiskt, ger associationer till filmmusik och kÀnns rejÀlt malplacerat. "KörsÄngen" i "Journey To Hel" Àr ocksÄ onödig, och gör musikens fokus mer diffust. I dessa stunder saknas lite av förra skivans mer raka, "skitiga" black metal-sound.

En god uppföljare till debuten har ISKALD gett oss med Ärets slÀpp. Mer vÀlputsad Àn föregÄngaren, pÄ gott och pÄ ont, och helt sÀkert avnjutbar för mÄnga som gillar melodisk metal antingen denna har sin grund i death eller black, och som inte misstycker om de symfoniska inslagen ibland tar ganska stor plats. En platta som visar ett band pÄ vÀg bort frÄn sina rötter.

/BiblioteKarin