My Minds Weapon
"The carrion sky"

Antal röster: 27

Läst: 1007ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-12-03

Mediokra skottar
MY MINDS WEAPON är något så oväntat som ett metalcoreband från Skottland, och ”The Carrion Sky” är deras debutalbum. Är säckpipa ett stående inslag i musiken? Bryter de charmigt på skottska? Är det ens bra? Nej, nej och nja.

Det är lättlyssnad metalcore som lämnar få avtryck, musiken är bra, i samma stil som KILLSWITCH ENGAGE, men sången klarar jag knappt av att lyssna på. I vanliga fall föredrar jag oftast growl framför ren skönsång, men här är det tvärtom, ju mer hans entoniga och fantastiskt tråkiga skrik ljuder desto säkrare blir jag på att det här är ett riktigt fiasko till skiva. Men så bryts det av och Ben Timpson får en lenare stämma som inte alls är lika tråkig att lyssna på. Hade gärna hört mer sådant med något riktigt mörkt growl inskjutet här och var. Dessutom är Justin Hill från SIKTH, en av de som mixat och mastrat skivan, med och gästsjunger, vilket ger lite mer variation. Favoriterna är Alpha Centauri och Six-O-Two där den sistnämnda är riktigt skön.

Men man kan ju inte få allt, och musiken håller ändå standarden. Och här börjar vi närma oss ytterligare ett problem för våra skottar, de är bara ett band i mängden av likasinnade. För när det finns hur många band som helst som gör samma sak, och ett stort antal av dem som dessutom gör det bättre så måste de stå ut mer. Hade skivan kommit för fem år sedan hade jag nog höjt ett ögonbryn, hade den kommit för tio år sedan hade jag höjt den till skyarna.

Trots alla nedlåtande adjektiv så är det en välspelad platta, och med tanke på att det är första skivan så ger det mig ändå en förhoppning för framtiden. Jobbas det bara på sången så kan det bli mäktigt. Just nu är det bara ett ok metalcoregäng i mängden.

/Blanksteg