Lamb of god
"Wrath"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 27

Läst: 2098ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2009-03-05

Metalcore som svänger
Att LAMB OF GOD klumpas ihop inom den vaga beteckningen metalcore är olyckligt - om än helt väntat. Gruppen härstammar från USA, spelar metal i PANTERA/SLAYER-skolan och slog igenom under detta decennium. Detta innebär tråkigt nog att de kommer få dras med att tillhöra metalcore. Men misströsta icke, “Wrath” har inte mycket gemensamt med genrekollegor som KILLSWITCH ENGAGE eller ALL THAT REMAINS. På denna, gruppens sjätte, fullängdare bjuder sydstatarna på det de kan bäst.
Introspåret The Passing är en vacker och inbjudande komposition som sedan leder in i den bestämda In Your Words och från den punkten så är tonen satt. Detta är sydstatsdoftande thrash metal (tänk korsbefruktning av PANTERA, BLACK LABEL SOCIETY och SLAYER) med inslag av death metal som gäller. Musiken framförs med teknisk perfektion och viktigare, med ett makalöst sväng. Randy Blythe kan aldrig anklagas för att besitta världens vassaste pipa men den skitnödiga rösten passar musiken relativt bra och vare sig han skriker med sitt höga eller låga register så lyckas han låta arg. En egenskap som är ack så viktig inom denna testosteronstinna genre. Att skivan sedan kryddats med en riktigt fläskig produktion - visserligen är de flesta skivor som släpps idag försedda med det - gör det inte sämre för undertecknad.
Personligen skulle jag velat ha lite mer variation på denna skiva. Tyvärr är det bara avslutande monstergungaren Reclamation (som för tankarna till HAUNTEDs kolossala My Shadow i verserna) och vansinniga Contractor (som känns som en dubblett på PANTERAs Fucking Hostile) som verkligen sticker ut. Men när refrängerna slår så högt som dessa (framförallt Grace har utrustats med en makalös refräng) så är det ändå relativt lätt att bortse från problem som bristande variation.
LAMB OF GOD har gjort ett gott dagsverke med detta album. Visst, det handlar inte om att återuppfinna hjulet och det är ingen ny “Far Beyond Driven” (PANTERA) vi talar om här. “Wrath” bjuder dock på en trygg och angenäm resa över 45 minuter och det är inte fy skam det.

/Jonas Andersson

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2009-03-06 08:32:30

Såg bandet i Globen 2006, då de just släppt förra plattan. Låter som om den här kan vara minst lika bra, tack för en bra recension! Jag hastar över till Lamb of God myspace, där jag ser att hela plattan ligger uppe för lyssning :)