Irrbloss
"Bloodline"

Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 22

Läst: 2421ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2009-03-05

Traditionell Black Metal med twist
Göteborgsbaserade IRRBLOSS har existerat sedan 2004 men först nu släppt debuten ”Bloodline”. Tidigare har en demo inspirerad av viking metal släppt men tur är har bandet lämnat den inriktningen bakom sig. På ”Bloodline” bjuder IRRBLOSS istället på black metal till stor del i den mer traditionella skolan. De klassiska ingredienserna finns som sagt i musiken men är här under ytan kompletterade med en stor dos melodi och melankoli. Framförallt gitarrerna har här en mer framträdande roll än i det mer traditionella soundet. Förutom de slingrande melodierna står gitarrerna till och med för ett par solon. Produktionen på ”Bloodline” är betydligt bättre än genomsnittet för genren, sången är precis som den skall vara och även de övriga musikerna verkar göra ett bra jobb utan att för den saken sticka ut.

IRRBLOSS är inte originellt men samtidigt är det svårt att sätta en etikett på bandet eller jämföra dem med andra så något speciellt måste de ändå stå för. Melodierna och de lugnare partierna bryter av det monotona och bidrar till ett album som tuffar på utan att sticka ut varken som något nytt och väldigt spännande eller som någon gammal skåpmat.

Gillar du klassisk black metal men vill ha något lite mer lättlyssnat med större variation och mer melodier utan att behöva stå ut med syntar är IRRBLOSS kanske något för dig. Letar du efter något nyskapande eller strikt traditionellt, hårt och mörkt skall du nog fortsätta leta.

/Shadows

Namn: Markus | Datum: 2009-03-14 16:49:22

kass recension, jag gillar iaf Irrbloss. Orka vara tr00 nekro kvlt hela dagarna. Gött att bara lyssna på något som är bra istället för att lyssna på något som är kasst, skränigt å \"tufft\". Jag tycker att Irrbloss är ett band som passar för många och inte riktar sig åt bara ett litet trångt hål som old-school BM eller pompösa synth BM band. Lyssna på Irrbloss om du gillar musik och inte är en 14 årig Tr00 BM-unge. Vi var där alla som unga men sen så vidgar man sina vyer för nya saker.