Mastodon
"Crack the skye"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 62

Läst: 2191ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-04-01

Jag har haft en relation med atlantabandet MASTODON ända sedan kompisen Adam spelade upp Blood and Thunder. Det finns inga sådana låtar på ”Crack The Skye”, en skiva som redan nu får ses som en vattendelare i den sinnessjukt skruvande färd bandet tar med sig självt och sina lyssnare på. Visst känner jag igen MASTODON, som så många andra band i den högsta divisionen har de ett unikt sound och uttryck, men trots den förödande tyngden på ”Crack The Skye” känns bandet denna gång mer lättlyssnat än tidigare.
Borta är det mesta av trummisens Brann Dailors hysteriska fill-ins som så tydligt har utmärkt hans spel på tidigare plattor, borta är det mesta av brölandet, och sången känns mer som sång än det illasinnade vrålandet på ”Leviathan” och ”Blood Mountain”. Finns det då något kvar av MASTODON frågar sig vän av ordning? Gosse, om det gör. Sammantaget låter det lika skruvat som det brukar, och den tematiska resa om återfödelse, astrala resor, Rasputin och maskhål gör att det MASTODON jag har lärt känna på de föregående plattorna känns intakt.
Låtarna ligger på en vansinnigt hög nivå, och för varje gång jag lyssnar känns det som om jag upptäcker något nytt. The Czar tillhör favoriterna vid skrivande tillfälle, med sitt skönt knarkiga, tunga, så totalt av BLACK SABBATH inspirerade sväng och är bredvid titellåten, och The Last Baron en trio låtar som knäcker det mesta just nu. Det finns dock en svag låt, Quintessence, men sammantaget är ”Crack The Skye” så väsentligt mycket bättre än det mesta inom metalvärlden just nu, att man endast kan kapitulera inför den jaggernaut till kreativ kraft MASTODON har varit sedan starten. De har återigen bevisat detta faktum på ”Crack The Skye”.

Läs även:
Recension av MASTODONs "The Hunter" (2011)