Mind Odyssey
"Time to change it"

Betyg: 4/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 36

Läst: 1270ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-04-01

Folkhemshårdrock. Det är det ord som jag tycker beskriver MIND ODYSSEY bäst. Kan riktigt se hur bandet lirar på ett kommande Sweden Rock Festival ivrigt applåderade av den åka motorcykel alternativt vi bor i husvagn på festival publik för vilken denna sortens musik tycks passa som hand i handske. Missförstå mig rätt – gillar man sådan hårdrock (ty det är hårdrock vi pratar om här inte metal) som har titlar som Riding and Ruling och som de facto har en gasande hoj i introt, hårdrock som står bredbent och låter plektrumet nötas ner av de idoga 8-delar som det gödslas med här, då inte bara bör man kolla upp ”Time To Change It” man kommer sannolikt att ge plattan ett högre betyg än vad jag har gett den.
Plattan innehåller inte bara mycket habilt hantverk, det är bitvis riktigt svängigt – Enemy Daggers refräng får mig att förnöjt nicka med i takt och de ymnigt förekommande gitarrsolona är i de flesta fall riktigt bra exekverade av strängbändaren Viktor Smolski . Produktionen är helt ok – tung, fet och riktigt lämpad för den musik bandet framför. Men, för det finns ett sådant, detta är en platta som man lika gärna kan ha som mista – inget fastnar i hjärnan som särskilt unikt – ungefär som den där ungsbakade falukorven som man har satt i sig så många gånger utan att för den skull höja rätten till skyarna.
Vill man ha trygg hårdrock som inte kräver någon större lyssnarinsats – kolla då för allt i världen upp MIND ODYSSEY. För oss andra som vill ha lite mer motstånd, tja, då kan man lika gärna strunta i ”Time To Change It”.