Chaoswave
"Dead eye dreaming"

Betyg: 2/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 25

Läst: 1309ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-04-02

CHAOSWAVE – härstammande från Italien – bjuder på moderna thrashriff (av den mindre aggressiva sorten), progressiv heavy metal och toppar sen det hela med melodisk och svulstig sång av de två vokalisterna Fabio Carto och Giorgia Fadda. Den här skivan innehåller således många ingredienser som jag inte håller högt musikaliskt.

Inledande Ten Years of Denial startar dock på en relativt hög nivå. Öppningsriffet får mig att tänka på DARK TRANQUILLITY och efterföljande vers bär spår av den bästa sidan av BULLET FOR MY VALENTINE. Även refrängen har faktiskt sina poänger trots visst nickande till NIGHTWISH och liknande band. Tyvärr slutar allt bra med ”Dead Eye Dreaming” där och då är det 10 låtar omfattandes 51 minuter som återstår. Det som sedan bjuds är enerverande och högtravande prog metal, men där band som DREAM THEATER kan trollbinda lyssnaren med sina taktbyten och komplexa riff så lyckas inte CHAOSWAVE med något annat än att tråka ut lyssnaren. Att både Fabio och Girorgia har en förkärlek till att låta som musikalvokalister gör självklart ingenting bättre. Ett och annat skönt riff ändrar tyvärr inte på något.

I ärlighetens namn så har den här typen av musik inte något större fan i undertecknad så det känns fel att döma ut CHAOSWAVE helt men jag tror faktiskt inte att så många kan uppskatta det här. Att band som ALL ENDS och TAKIDA (Blind Eye Focus känns rakt av som TAKIDA) dyker upp i mina tankar vid vissa tillfällen kan väl aldrig klassas som positivt.

/Jonas Andersson