Avian
"Ashes and madness"

Antal röster: 39

Läst: 1116ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-04-02

AVIAN från USA är kanske mest kända för att gamle MEGADETH-basisten David Ellefson spelade på debutskivan. När bandet nu släpper sin andra skiva har Ellefson lämnat skutan. Frågan är om det är ett sjunkande skepp som han lämnar.

Jag är inte helt överförtjust i den typiskt amerikanska blandning av heavy och power metal som AVIAN representerar. Efter en första genomlyssning besannades också mina farhågor. Framför allt störde jag mig på avsaknaden av minnesvärda låtar. Det lysande undantaget stavades ”Into the Otherside”. Med ett underbart inledningsriff, dubbeltramp och en härlig refräng fick låten mig att försiktigt börja röra på huvudet. Annars kändes skivan som sagt ganska tråkig. Efter ytterligare ett par vändor i cd-spelaren hände dock något. Flera låtar började framträda ur den grå massan och plattan har därefter lyft ytterligare något för varje genomlyssning. Beyond the Hallowed Gates, All the King’s Horses och avslutande tiominuterslåten Time and Space Part II: Unlock the Mystery förtjänar särskilt att nämnas i sammanhanget. Det råder ingen tvekan om att AVIAN även utan David Ellefson består av ett gäng mycket kompetenta musiker. Skivan är välproducerad, men lite extra hårdhet hade kanske inte skadat – det låter lite väl snällt och tillrättalagt ibland.

Sex stabila amerikanska flaggor förärar jag AVIAN. Det är emellertid inte alls omöjligt att betyget behöver justeras uppåt efter ytterligare ett tiotal genomlyssningar.

/Mats Manhammar