Bloodbound
"Tabula rasa"

Läst: 1409ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-06-02

Med Urban Breed (ex-TAD MOROSE) tillbaka vid mikrofonen har BLOODBOUND släppt sin tredje skiva – ”Tabula Rasa”. Det känns som om bandet har fått en nystart och förhoppningsvis kan BLOODBOUND nu ta sig in i den svenska hårdrockens yppersta elitskikt. Det är i vart fall där de hör hemma.

Efter det rosade debutalbumet ”Nosferatu” lämnade herr Breed skutan och ersattes inför 2007 års ”Book of the Dead” av tyske Michael Bormann. Urban Breed gjorde dock comeback lagom till den bejublade spelningen på Sweden Rock Festival 2007 (en spelning som för övrigt var undertecknads första kontakt med bandet). ”Tabula Rasa” inleds med fyra löjligt starka spår, i tur och ordning Sweet Dreams of Madness, Dominion 5, Take One och Tabula Rasa. Sedan följer den lugna Night Touches You, som tyvärr inte riktigt når upp till förra skivans fantastiska ballad Black Heart, och Tabula Rasa pt. II, en variant av titelspåret. Därefter kommer två mellanspår, men med de avslutande Twisted Kind of Fate och All Rights Reserved får skivan en värdig avslutning. Urban Breed sjunger som en gud och visar tillsammans med gitarristen Tomas Olsson att han inte har glömt hur man snickrar ihop minnesvärda melodier. En skillnad mot de två tidigare skivorna är att ”Tabula Rasa” både känns lite hårdare och lite mognare. BLOODBOUND har bitvis fått en del kritik för att bandet har spelat lite av ”best of heavy metal” och kanske delvis saknat en egen stil. Med denna skiva har bandet definitivt börjat karva ut en egen nisch i den melodiösa metallens ljudlandskap. Om jag ska klaga på något så får jag erkänna att jag saknar de där riktiga monsterhitsen i stil med Nosferatu och Midnight Sun från debuten.

Oavsett om du gillar power metal eller mer traditionell metal så kan jag varmt rekommendera ”Tabula Rasa”. BLOODBOUND är helt enkelt för bra för att förbises. Detta är melodiös heavy metal för 2000-talet!

/Mats Manhammar