Illdisposed
"1-800-Vindication"

Betyg: 4/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 34

Läst: 2652ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-09-01

Det är alltid vanskligt med re-releaser. Alldeles oavsett om skivan är bra eller inte blir man lite misstänksam och undrar om detta endast är ett sätt för alltmer desperata skivbolag att mjölka ut pengar på skivor som trots allt redan har varit släppta en gång. Det är med denna inställning jag närmar mig ILLDISPOSEDs ”1-800-vindication” som nu släpps på nytt.
ILLDISPOSED tillhör det gamla gardet i Danmarks death metalscen – bandet startades 1991 och har hunnit släppa inte mindre än 11 album, i sanning imponerande eftersom sångaren Bo Summer delar sin tid mellan ILLDISPOSED och PANZERCHRIST.
Man kan redan efter några få inledande sekunder konstatera att produktionen är föredömligt tung och fet. Numera är produktionen mycket mer lyssnarvänlig om man jämför med exempelvis 1995 års släpp ”Submit” som är riktigt rå och skitig och där Summers röst låter riktigt skrämmande.
Annars har ”1-800-Vindication” dessvärre inte det låtmaterial som kan motivera en återutgivning. Bandet maler på väl upptröskade fåror och det blir ganska snart tydligt att nä, denna platta kommer inte att lyfta. Plattan känns helt enkelt lite för trygg för att den ska lyfta i mina öron. Jag gillar dock inledande I Believe In Me med sitt tunga sväng och refrängen i Still Sane, men annars blir jag fort uttråkad av det som ILLDISPOSED bjuder på ”1-800-Vindication”. Är man ett stort fan av bandet och mot förmodan inte har plattan sedan innan vill man kanske ha plattan, för att ha en komplett diskografi. För oss andra är ”1-800-Vindication” inget måsteköp, eftersom detta är en platta som det går 13 på dussinet av.