August burns red
"Constellations"

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 30

Läst: 1275ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-09-01

Här har vi nu ännu ett i raden av unga amerikanska band som klumpas ihop under den alltmer godtyckliga flaggen metalcore - en term som sannolikt tappade all legitimitet runt sekelskiftet men likt förbannat används flitigare än någonsin – och kommer troligtvis få leva med det under överskådlig framtid. Som vanligt är det trist då jag faktiskt upplever AUGUST BURNS RED som en frisk fläkt i en annars emodränkt tid för amerikansk metal. Det här är, om än inte jätteoriginellt, ett steg åt sidan från mängden och en stark antydan om viljan att finna sin egen stil.

Nu är dock inte allt frid och fröjd. Även om vokalisten Jake Luhrs besitter en riktigt grym pipa (och inte faller in i den föräddiska rena sången likt så många andra) och gitarristerna gör ett strålande jobb med att balansera mellan stackatoriff och förträffliga melodier så är det något som saknas, förmodligen bristen på struktur. ”Constellations” bjuder på taktbyten och temposkiftningar i en kaotisk fart och jag kan inte hjälpa att önska en röd tråd mitt i allting. Inledande Thirty and Seven fungerar tillsammans med Ocean of Apathy (lyssna på det korta lugna partiet här, helt briljant) och Marianas Trench riktigt bra men resterande låtar lämnar mig nästan frustrerad. AUGUST BURNS RED kräver sin lyssnare och tyvärr håller inte alla låtar tillräcklig klass för den sortens koncentration, inte för mig i alla fall.

Om nästa alster har mer fokusering kring låtarna så skulle jag inte bli förvånad om denna trupp fick en stor skara anhängare, eller kanske till och med börjar aspirera på ledartröjan i fältet. Idéer och kompetens är nämligen ingen bristvara i denna combo.

/Jonas Andersson