Megadeth
"Endgame"

Releaser: 2009

Anvndarbetyg: 1.5/10
Antal rster: 29

Lst: 1508ggr | Kommentarer: 4 | Inlagd: 2009-10-01

MEGADETH har med sina två senaste alster – något tråkiga ”The System has Failed” (2004) och pigga ”United Abominations” (2007) – uppvisat en stigande kurva av aggressivitet och en återgång till dess gamla sound (inte så konstigt med tanke på att MEGADETHs usla period, ”Youthanasia” (1995) – ”The World Needs a Hero” (2001), var usel nog att ge den mest tondöva människan på jorden skrämselhicka). Gott då att även färska ”Endgame” trampar i fotspåren av MEGADETHs klassiker, ”Rust in Peace” (1990) och ”Countdown to Extinction” (1992).

Tyvärr börjar ”Endgame” med en tre minuters instrumental låt/intro. Enda skälet jag kan finna är att de ska få blända med gitarrerna, men är det verkligen fog för det när alla som lyssnat på MEGADETH vet att det hela alltid är tekniskt briljant. Slöseri med tid kallar jag det. Lyckligtvis är efterföljande låt This Day We Fight en riktig pärla och det ryser till skönt i kroppen när Dave visar att han är förbannad igen. 44 Minutes tar sedan över och visar sig vara en riktigt bra låt där betoningen ligger på melodier – och inte minst text – istället för ilsken thrash. Tänk Die Dead Enough (bästa spåret på ”The System has Failed”) så har ni en god referens till detta spår. Sedan börjar det tyvärr dala lite, allt håller sig på rätt sida men inget sticker ut eller griper tag förrens titelspåret startar. Endgame är en variationsrik låt som helt bärs upp av sången. Visst finns här sköna riff och gitarrsolon men tyngpunkten ligger på att berätta en historia. Inte blir det då sämre av att texten – vilket behandlar statlig övervakning – är en briljant och högst angelägen samhällsskildring. Den politiska ”angry-Dave” är tillbaka i högform och jag jublar inombords.

Självklart blev det ingen ny ”Rust in Peace” denna gång heller men med låtar som 44 Minutes, Head Crusher och framförallt Endgame så håller MEGADETH sig fortfarande relevanta och ”Endgame” slår de flesta nya ”retrothrash”-gängen på fingrarna. Håller MEGADETHs kurva i sig kan vi nog förvänta oss stordåd nästa gång. Jag håller tummarna.

/Jonas Andersson

Namn: Footstomp | Datum: 2009-10-04 15:33:36

Du förlorar mig redan när du kallat \"Youthanasia\" och \"Cryptic Writings\" för usel (vilket jag verkligen inte kan skriva under på). Hur som, min åsikt är att Megadeth helt och hållet är tillbaka på banan. \"United Abominations\" var riktigt bra, men \"Endgame\" sparkar fan röv på riktigt. Den har det hårda råa riffandet från pre-1990 samt det feta soundet från post-1990. Som nämnt så får vi hoppas de håller den positiva kurvan. Jag ger den 8,5/10!
Namn: JonteRoyal | Datum: 2009-10-04 18:23:37

What can I say, smaken är som baken.

Vi verkar ju relativt överens om \"Endgame\"
iaf.
Namn: Kalle | Datum: 2009-10-11 22:05:44

Håller med Footstomp fulltsändigt, att kalla youthansia och cryptic för dåliga plattor?? nää du, finns rikgit tunga bra spår på båda dessa album. Men Endgame!! vilken skiva dom släpper, hade nästan förlorat hoppet men Dave lyckas än en gång leverara...bara att vänta in ett sverige besök o njuta av en lektion i metal
Namn: Johan | Datum: 2011-07-05 07:29:50

Gammal recension men grym skiva. "Håller MEGADETHs kurva i sig kan vi nog förvänta oss stordåd nästa gång"

Håller med