"Utopia"

Användarbetyg: 0.8/10
Antal röster: 21

Läst: 935ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-10-01

Då var det dags igen. Tyska AXXIS med Bernhard Weiss i spetsen är tillbaka med ett nytt album.
AXXIS har som vanligt inte snålat på medlemsbytena. Nya tillskottet på ”Utopia” är Alex Landenburg bakom trummorna.

Musikaliskt ligger nya plattan i linje med föregångarna ”Paradise in Flames” och ”Doom of Destiny”, det vill säga pompös melodiös power metal. Framförallt är ”Utopia” mer pompös än vad AXXIS någonsin varit tidigare, men ändå lyckas de behålla det klassiska soundet. Det bjuds även lite mer progressiva inslag än tidigare. Skivan låter väldigt professionell och produktionen är kanonbra (men kan man förvänta sig något annat när Dennis Ward har ett finger med i spelet?).

Låtmässigt är det dock lite svajigare. Skivan öppnar bra med titelspåret. Maffigt och storslaget men inget som sätter sig som en smäck. Vi bjuds ganska snart på en ”överraskning”. AXXIS har tagit steget och spelat in sin första låt på tyska, Fass Mich An. En riktigt bra låt med skivans bästa gitarrslinga, men nog stör man sig på det tyska språket alltid. Följande låt är enligt mig skivans starkaste spår, Sarah Wanna Die. Riktigt bra och drivande verser med en refräng som sätter sig omedelbart. Hade gitarrslingan från Fass Mich An istället applicerats i denna låt vore den oslagbar. Direkt efter toppen så kommer botten. Skivans flopp Father’s Eyes som är ett försök till power ballad utan någon som helst originalitet och dessutom påminner en hel del om Hold You från ”II”. Skivan fortföljer därefter som den öppnat med pompös melodiös power metal. Nämnvärd låt mot slutet är ”Heavy Rain” som även den är riktigt bra.

Skivan ges även ut i limiterad digipack-utgåva med två bonusspår.