Darzamat
"Solfernus' path"

Antal röster: 22

Läst: 908ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-10-01

Mäktigt! Det är det första begrepp som jag tänker på när det gäller DARZAMATs femte platta ”Solfernus’ Path”. Gruppen har fram till dess att jag fick recensera albumet varit en obekantskap för mig, men efter den uppvisning bandet levererar på senaste plattan, tycks gruppens bakkatalog vara väl värd att kolla upp. DARZAMATs melankoliska sida med tydliga drag av sorgesvärta uppskattar jag riktigt mycket. När man dessutom bjuds på sång med dödsbröl från sångaren Flauros, rikligt med 2-takt och riktigt maffiga stämmor ja, då är steget till hyllning inte speciellt svårt att ta.
Storvulet, bitvis tar bandet i så jag tror att medlemmarna ska spricka i sömmarna, men de lyckas balansera de mer pompösa partierna med tillräckligt mycket rens för att finna en helhet som är mycket tilltalande. Att de dessutom levererar sin musik med fruktansvärd övertygelse gör att jag bitvis bara sitter och ler.
Bandets två sångare, redan nämnda Flauros, vars riktigt skönt raspiga röst kontrasteras på ett ypperligt sätt av Neras rena och verkligt kraftfulla stämma. Det blir bitvis rena högtidsstunden att lyssna på vad hon gör med sin röst. Helt originellt är det inte och skivan hade vunnit på om bandet hade tagit bort de korta låtarna som samtliga har döpts till Intro hade plockats bort – men här finns tillräckligt med godis för att jag ska vara mycket nöjd med ”Solfernus’ Path”.