Immortal
"All shall fall"

Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 41

Läst: 1753ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-10-01

Sju år efter den kritikerrosade ”Sons of Northern Darkness” är IMMORTAL tillbaka. ”All Shall Fall” är verkligen väldigt lik föregångaren och mer ofta än sällan känner man igen återanvända riff och låtstrukturer. Med tanke på hur bra ”Sons of Northern Darkness” är behöver detta inte innebära något problem. På nya albumet finns alltså samma framgångsrika recept med episka låtstrukturer, piskande trummor, galopperande gitarrer, melodiska gitarrslingor och Abbaths röst med texter om den kalla vintern, norden och gamla slag.

En kompis uttryckte likheten som att den största skillnaden mellan ”Sons of Northern Darkness” och ”All Shall Fall” är att det karakteristiska, och ofta något komiska, medlemsfotot saknas på omslaget på den senare. Jag vill kanske inte gå så långt men det ligger onekligen något i det. Tyvärr tycker jag att skillnaderna som ändå finns är till den nya skivans nackdel.

Om låtarna på ”Sons of Northern Darkness” antingen hade hastigheten hos ett galopperande kavalleri i full fart eller tyngden hos det tunga artilleriet som släpades fram till slagfältet representerar låtarna på ”All Shall Fall” snarare ett travande kavalleri. Låtarna har varken farten eller tyngden hos föregångaren utan ligger någonstans mitt emellan vilket gör att de smälter samman och bitvis känns faktiskt skivan nästan lite blek. Även de starka melodierna och de starka låtarna från ”Sons of Northern Darkness” saknas i viss mån vilket bidrar till detta intryck. Det finns ett par spår som bryter mönstret och sticker ut. Det inledande titelspåret All Shall Fall är tillsammans med avslutande Unearthly Kingdom skivans höjdpunkter.

Missförstå mig inte nu. ”All Shall Fall” är en bra skiva som kommer uppskattas av alla de som gillade ”Sons of Northern Darkness”. Även här hemma kommer den spelas ett tag framöver. Problemet är dock att om några månader så kommer den nog till stor del få stå tillbaka för tidigare album som ”Pure Holocaust” och ovan nämnda ”Sons of Northern Darkness”. Ett gediget hantverk av IMMORTAL men till nästa gång vill jag ha ett medlemsfoto på framsidan och ett något mer varierat material på skivan.

/Shadows