Kittie
"In the Black"

Läst: 1223ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-11-02

För er som sovit de senaste tio åren är KITTIE ett band bestående av fyra tjejer. Systrarna Morgan och Mercedes Lander är kittet som håller ihop bandet medan resterande medlemmar bytts ut med jämna mellanrum. Det är kanske detta som är deras enda minus, för det är verkligen systrarna som gör KITTIE till KITTIE. Morgan som spelar gitarr och sjunger är en av mina absoluta favoritsångerskor tillsammans med OTEP och sångerskan i STRAIGHT LINE STITCH, och Mercedes hjälper till med sången och spelar trummor och piano.

Senaste skivan Funeral For Yesterday kom för lite drygt två år sedan och var en stor besvikelse för mig som hade gillat deras Numetal från tidigt 2000-tal, även om de skivorna även hade en hel del lite tråkigare partier. Den saknade djup och hade i min mening alldeles för lite growl. Med In The Black har tjejerna utvecklats både ett och två steg och det känns verkligen som att musiken och sången ligger helt rätt just nu, för det som saknats i föregående plattor infinner sig här. Jämnheten. Det är i och för sig inte direkt någon låt som sticker ut, men istället håller i princip alla spår samma klass, och helheten blir allt annat än tråkig. Underbara My Plague som dundrar på direkt efter introt bäddar för ett fulldukat smörgåsbord av läckerheter som den skönt gungande Die My Darling och den lite snabbare Forgive and Forget.

Som skiva tror jag att den kan falla en bred skara människor i smaken. Det är lite som en påse blandgodis, det finns lite mjukt, lite hårt och lite salt. Allt inramat i ett stämningsfullt intro, och ett outro med orgel som dessutom gästas av Justin Wolfe från THINE EYES BLEED. Hade bara de där toppenlåtarna som jag fortfarande lyssnar på från deras första skivor haft sina jämlikar på In The Black hade betyget legat minst ett snäpp högre. Nu är det en riktigt bra och framför allt jämn skiva som jag hoppas att många får upp öronen för.

/Blanksteg