Paradise Lost
"Faith divides us, death unites us"

Användarbetyg: 2.3/10
Antal röster: 42

Läst: 1942ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2009-11-02

PARADISE LOST fortsätter sin tillbakablick som på allvar startade med förra skapelsen ”In Requeim”. En i mitt tycke ytterst välmenande tillbakablick då den inte handlar om att kopiera dess tidiga skivor (nej, det är inget growl denna gång heller), utan att ta intryck från skivor som ”Icon” och ”Draconian Times” för att skapa något nytt. På nya ”Faith Divides Us, Death Unites Us” lyckas PARADISE LOST att blanda alla deras styrkor – vacker goth, tung doom, riffglädje och ett makalöst melodisinne – till att skapa en helhet omöjlig att slå hål på.

Från inledande, den blytunga As Horizons End till avslutande Cardinal Zero håller ”Faith Divides Us, Death Unites Us” fast mig utan att tappa greppet för en sekund. Skivan varvar mellan stenhårda doompartier, akustiska andpauser och mäktiga, stämningsfulla sologitarrer och får som alltid en extra skjuts av Nick Holmes ömsom kraftfulla, ömsom väna stämma.

Min extas blir som störst under titelspåret – en helt briljant semiballad. Första gången jag hörde låten (och såg videon) så var jag nära tårar, när jag nu lyssnat på den över 50 gånger så ligger fortfarande klumpen kvar där och kittlar tårnerven, det är vackert, hemskt, vemodigt och nästan klaustrofobiskt på samma gång – ett kompakt mörker som får dig fast och vägrar ge efter. En framtida klassiker som får stå som segrare på ett album som även det bör betraktas som en framtida klassiker. Årets skiva har anlänt.

/Jonas Andersson

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2009-11-06 12:40:03

\"Årets skiva\" är detta nog knappast för min del, men en gedigen platta med många bra spår. Titellåten lyfter upp hela albumet ett steg extra, och \"årets video\" ligger nära till hands att utnämna här.