"Night is the new day"

Användarbetyg: 2.8/10
Antal röster: 12

Läst: 1095ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-12-01

Varje natt har sin gryning.
"Varje natt har sin gryning. Vi säger att dagen är den nya natten."

Tre år har gått sedan det halvt Stockholms, halvt Falunbaserade musikkollektivet släppte "The Great Cold Distance". Mina branschkollegor, liksom jag var eniga om att 2006 års släpp var en milstolpe i den andra hälften av KATATONIAs karriär. För ska sanningen fram har jag aldrig brytt mig om det unga black metal-inspirerade bandet innan inriktningen ändrades kring "Discouraged Ones" till förmån för en melankolisk och dyster bana.

Hur följer man då upp ett album som varenda musikälskare och kritiker lovordat? Jo, man går in i studion men prestationsångest och märker att allt material man skrivit inte håller måttet och stryker det i förmån för en nystart. De huvudsakliga låtskrivarna Jonas P. Renkse och Anders Nyström kände pressen från omgivningen och sig själva och har erkänt att det var svårt att toppa en så pass bra skiva. Det tog sin tid men nästan exakt tre år och och sju månader sedan spelades "Night Is The New Day" upp för en förväntansfull journalistkår. Jag hade privilegiet att få närvara vid den exklusiva förhandslyssningen redan två månader innan det officiella releasedatumet och hade även blivit varnad att det inte går att recensera skivan efter en genomlyssning. Materialet skulle tydligen vara så komplext att det skulle ta flertalet varv i cd-spelaren innan man fick något hum om vad det hela handlade om. Jag är beredd att hålla med om det påståendet. På gott och ont för vissa men jag såg utmaningen i att få recensera KATATONIAs åttonde opus.

Nu, efter mer än tjugo genomlyssningar kan jag säga att jag har en gedigen bild av albumet och materialet är precis som jag blev varnad för; komplext. Samtidigt, enkelt i sitt sätt. Låter det invecklat? Häng med så ska jag förklara. "Night Is The New Day" är en logisk fortsättning på "The Great Cold Distance", om ännu mer progressiv och mörk. Här pratar vi även om vikten av att lägga låtarna i rätt ordning och bandet tog ordentligt med tid på sig för att allt skulle ligga rätt. Således inleder Forsaker skivan och visar hur mästerligt KATATONIA kan blanda tyngd och vacker sång. En klassisk låt med 'chugga chugga-riff 'som blir avlöst av ett harmoniskt gitarrsolo signerat Nyström. Samtidigt är "Night Is The New Day" bandets mest varierande skiva till dags dato. Idle Blood är i särklass plattans vackraste spår med sina akustiska gitarrer. Stråkar och mellotroner bidrar till KATATONIAs ovanligaste och lugnaste komposition på länge. Hade jag inte vetat bättre hade det kunnat vara något från OPETH.

Det som alltid utmärkt KATATONIA i mina öron är deras förmåga att bygga en komplex ljudbild. Lager av ljud ligger på varandra och låter lyssnaren hitta något nytt även lång tid innan nyhetens behag lagt sig. Så var fallet med "The Great Cold Distance" och så är fallet även nu. Varje gång jag sätter på dessa två skivor hittar jag något nytt som jag missade förra gången. Nyströms förmåga att bygga episka ljudlandskap i kombination med Renkses sång är en originell kombination. Detta ger onekligen ett bra andrahandsvärde men jag klandrar inte den otålmodige ifall denne ger upp. Samtidigt kan det kanske ses som splittrat när en så pass vacker ballad som Idle Blood eller de vackra tongångarna i The Promise Of Deceit blir avlösta av ett så pass mörkt och tungt spår som Nephilim.

Är då detta någon värdig uppföljare till "The Great Cold Distance".? Båda ja och nej. Mina förväntningar var skyhöga och även om de aldrig grusats kommer jag inte kora detta till årets bästa skiva. En titel jag trodde de ohotat skulle ta. Materialet är som sagt varierat och komplext och även om det faller i min smak hittar jag ett par utfyllnadsspår; något jag aldrig gjort tidigare. Samtidigt är det helheten man ska titta på. Bandet har medvetet valt att inte skriva några singelvänliga låtar då de anser att radiorotation går över men album består. Som kända perfektionister har KATATONIA verkligen lyckats men detta är även deras svaghet nu. I en tid då allt ska låta så perfekt och polerat som möjligt finns det inget utrymme för felsteg och i vissa fall tar det bort charmen. Detta är helt enkelt för perfekt.

/Tomasz Swiesciak