Nile
"Those Whom The Gods Detest"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 38

Läst: 1085ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-12-02

Tungt som pyramiderna själva
En dag när du är ute och strövar omkring i Konungarnas Dal, snubblar du över ett spetsigt stenblock som sticker upp ur sanden. Du skyfflar undan lite sand och ser att det finns fler och större stenblock under det första. Du inser att du hittat en hittills okänd pyramid, och att det kommer att krävas tid, tålamod och engagemang för att frilägga pyramiden i all sin prakt – men OM du är villig att investera det som krävs, kommer du att få ta del av något som gör ett mäktigt intryck!

Ungefär så är det också att sätta sig in i en NILE-skiva. Deras av egyptisk mytologi inspirerade tekniska och brutala dödsmetall har alltid varit krävande, svårtillgänglig och – i slutänden – ganska belönande för den som orkar engagera sig. Så är fallet även med nya given ”Those Whom The Gods Detest”. Även om det slutliga intrycket låter vänta på sig, inser jag redan efter en genomlyssning att NILE har tagit två markanta steg framåt jämfört med föregående alster, 2007 års ”Ithyphallic”. För det första är produktionen flera resor bättre och erbjuder en klart bättre skärpa och tydlighet i ljudet, utan att för den skull tappa i tyngd eller bett. Dessutom har Karl Sanders utvecklat sin growl till det bättre, och får numera till en tydligare artikulation trots bibehållet avgrundsdjup i tonläget.

Låtmaterialet då? Det som möjligen går att anmärka på är att kombinationen av komplexitet och brutalitet bitvis får låtarna att flyta ihop en smula. Problemet minskar dock för varje genomlyssning, och visst går det ganska tidigt att urskilja tydliga toppar. Titelspåret Those Whom The Gods Detest är en av årets starkaste låtar, och refrängen matchar t.o.m. BEHEMOTHs Ov Fire And The Void i mäktighet. 4th Arra Of Dagon är ytterligare ett maffigt stycke, vars monstertunga, mässande avslutning garanterat är minst lika tung som det slavarbete som krävdes för att bygga pyramiderna. Jag vill även göra PR för det vansinnigt snygga akustiska gitarrarbetet mot slutet av Yezd Desert Ghul Ritual In The Abandoned Towers Of Silence, som är en detalj att inte missa!

Sammantaget måste jag säga att denna skiva är ett starkt alster – om än ett krävande sådant. Gillar du akter som BEHEMOTH, MESHUGGAH och MORBID ANGEL är skivan sannolikt ett givet köp.

Fredrik Sandberg

2009-12-02