Los Sin Nombre
"Blind Leading Blind"

Användarbetyg: 4.3/10
Antal röster: 57

Läst: 2523ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-01-01

LOS SIN NOMBRE från Linköping gör musik som har gjorts förr, men med hjärta.

Det låter som om gruppen har skapat skivan med THE HAUNTED, AT THE GATES, IN FLAMES, SOILWORK och LAMB OF GOD i högtalarna i replokalen, men det spelar ingen roll – LOS SIN NOMBRE framför sin musik från hjärtat och utan krusiduller och slutresultatet blir riktigt riktigt bra. Som att äta pizza, ungefär. Kanske inte unikt, men vadå? En god pizza är alltid en god pizza, och ”Blind Leading Blind” smakar perfekt!

Förstlingsverket från LOS SIN NOMBRE (som för övrigt är spanska och betyder De Namnlösa, ungefär) är en riffmacka som bjuder såväl moshpitinbjudande spår som Infected och Daily Bread som lite mer eftertänksamma nummer som Wounds eller Enemy. Dessutom finns gott om allsångsvänliga låtar för liveframträdande, bland annat titelspåret samt Breaking Silence och Taker Of Innocence, vilket totalt sett resulterar det i en vass debut. Det här gör sig alldeles utmärkt som kamrat vid träning, exempelvis, och jag ser personligen fram emot möjligheten att få beskåda bandet live.

Ljudbilden är ganska avskalad och ren utan att bli vek eller futtig, och hela känslan vid lyssning är att det är känslan som fått stå i fokus – ta bort allt onödigt, det som inte är kärnan och låt musiken stå för sig själv. Jag gillar det, och när dessutom hela produkten är i samklang – konvolut och booklet går i samma stil, stilrent svartvit med små inslag av rött, och med en utformning som passar musiken – så gör det inte saken sämre för en gammal stöt till skivköpare som jag. Tummen upp för det!

På det hela taget är detta en av de bättre svenska debuterna på länge, och det som saknas för riktigt höga betyg är egentligen en eller två extra vassa pärlor bland låtarna. Jämnheten är imponerande, men det skulle vara kul med en riktig kioskvältare insprängd bland alstren. Nästa gång, kanske, för det känns helt självklart att detta bara var startskottet. Jag väntar redan med spänning på nästa kapitel!