"Volturna"

Betyg: 2/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 41

Läst: 2047ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-01-01

MANDRAGORA makes me wanna SCREAM
När jag slår mig ner vid tangenterna för att knåpa ihop denna recension av italienska gothgänget MANDRAGORA SCREAM och deras senaste släpp "Volturna", kommer jag på mig själv med att desperat leta efter förmildrande omständigheter. Det går sådär… Några ljuspunkter hittar jag visserligen efter visst letande, men innan jag går in på dem något om orsaken till mitt dilemma: italienarna är helt enkelt inte bra. Deras synthbaserade goth är tämligen urvattnad och fantasilös, sången bitvis bara ett konturlöst väsande (som därtill stöts fram på ganska dålig engelska), och frånvaron av genuin nerv påtaglig.

Visst, i sina bästa stunder är ”Volturna” inte fullständigt under isen. I Deciever snuddar man vid en fästande refrängmelodi. Efterföljande Breakin’ Dawn är faktiskt helt okej, särskilt då det klassiskt influerade pianobreaket. Det spåret är tillsammans med Farewell skivans bästa; det senare är förmodligen det enda jag kan tänka mig att återkomma till.

I övrigt är det svårt att hitta något att glädjas över. Föreställ er att en blek version av RAMMSTEIN korsas med CHARON och WITHIN TEMPTATION, för att sedan låta TYSKARNA FRÅN LUND göra covers på deras material – då börjar ni närma er den plats på musikkartan där MANDRAGORA SCREAM landar. Jag kan i och för sig föreställa mig bandet framföra Rumäniens nästa bidrag till Eurovision Song Contest, men det är inte avsett som en komplimang…

Namn: Gunnar | Datum: 2012-07-16 23:49:21

Volturna är iofs inte den bästa skivan, men det är fel att såga MS helt.
Fairy Tales From Hells Caves och A Whisper Of Dew är lysande.