Crematory
"Infinity"

Betyg: 3/10

Antal röster: 33

Läst: 1414ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-02-01

CREMATORY från Tyskland är en ny erfarenhet för undertecknad, och det dröjer faktiskt inte länge innan jag förstår varför – samt att det ska rätt mycket till för att det inte blir den sista också. Bandet har visserligen ett ganska bra namn, och en uppsjö fina idéer och detaljer, men där slutar tyvärr den goda smaken. Istället häller man i precis allt man kan tänka sig i en enda röra och paketerar det som skivan ”Infinity”. Här finns döds á la AMON AMARTH, gothinfluenser från RAMMSTEIN eller TYPE O NEGATIVE, göteborgsdöds som minner om IN FLAMES, refrängslingor med rensång som låtsas vara AMORPHIS, tyska och engelska texter i en salig blandning och en cover av DEPECHE MODEs Black Celebration, och även om många av de enskilda delarna görs ganska bra så blir det helt galet i slutänden.

Öppnande titelspåret samt andralåten <i>Sense Of Time</i> kommer undan hyggligt, men sen går det utför i en ständigt sluttande slänt. Det hela påminner om när Homer Simpson ska designa en bil, eller för den delen om när jag själv i unga år försökte stjäla ihop slattar ur föräldrarnas barskåp – var och en av ingredienserna och idéerna är nog så bra, men när rubbet mixas ihop blir resultatet… inte bra. Mer brun häxbrygd eller anskrämligt bygge, kan man säga.

Nä, om det ska bli någon fortsättning för undertecknad med det här bandet så krävs att de sätter ner fötterna och bestämmer sig. MELODIC INDUSTRY-DEATH-GOTH-ROCK-METAL är helt enkelt ingen blivande favoritgenre!