Catamenia
"Cavalcade"

Antal röster: 23

Läst: 865ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-03-01

Finska CATAMENIA har varit igång sedan 1998 och har vid det här laget pressat ur sig ett antal plattor sedan debuten med ”Halls Of Frozen North”. Bandets musik har också ändrat riktning sedan en tid tillbaka från ganska melodisk black metal till svärtad melodisk metal.

Bandets musik har ett stråk av vemod som jag gillar en hel del – The Vulture’s Feast exempelvis påminner mig en hel del om ett band som AMORPHIS i sin riktigt mollanstrukna midtempolunk. Strängarna riktigt bölar ut sitt vemod. Likaså gillar jag Silence som med sitt betydligt mer aggressiva anslag och tunga growl visar upp den andra sidan av bandets musik. CATAMENIA har en stor styrka i att tre av bandets medlemmar kan sjunga - Ari Nissilä och Toni Kansanoja delar på growlsången, medan Kari Vähäkuopus hanterar den rena sången.

Till stora delar funkar bandets musik bra, och jag sitter och trivs med ”Cavalcade” i hörlurarna. Men med ett antal lyssningar i ryggsäcken börjar jag faktiskt tröttna en del på bandets ganska förutsägbara trall. Till exempel är trummisens Mikko Nevanlahti spel när han väl vräker på ganska statiskt – jag skulle vilja ha lite mer av det spel som han demonstrerade på ”VIII – The Time Unchained” istället för det ganska låsta blastbeatkompet han lägger på The Path That Lies Behind Me, som annars är en av plattans starkare låtar.

Mina invändningar till trots – ”Cavalcade” är en ganska hyfsad platta som har en hel del bra låtar men som inte riktigt når upp till de nivåerna som en riktigt bra platta gör.