Charred Walls Of The Damned
"Charred Walls Of The Damned"

Antal röster: 33

Läst: 1032ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-03-01

Hårdrocken har ju ståtat med en hel massa så kallade supergrupper, som i varierande grader lyckats med att skriva bra musik. CHARRED WALLS OF THE DAMNED är den nya given inom denna ”genre”. Med en sättning som består av Tim ”Ripper” Owens på sång, Jason Suecof på gitarr, Steve DiGiorgio på bas och Richard Christy på trummor har många fans av exempelvis ICED EARTH gått i dreglande väntan över bandets självbetitlade debut.

Produktionsmässigt låter skivan väldigt bra – tyngd och tydlighet är de två utmärkande dragen. Och visst kan grabbarna spela. Solot i From The Abyss får i alla fall gång mina ventiler och kompet, ja vad kan man säga egentligen när det är DiGiorgio som hanterar basen annat än att det låter ruskigt bra. ”Ripper” Owens har en mäktig stämma med ett rejält register och jag kan verkligen uppskatta varför så många gillar hans sätt att sjunga.

Låtmässigt finns här också en del riktigt bra låtar, men bitvis känns det som om bandet går på lite autopilot och det där lilla tuggmotståndet jag vill ha på en platta – det finns helt enkelt inte där. Kanske är det en smula orättvisst att begära stordåd av detta gäng bara för att de är välmeriterade musiker – men bättre än så här måste det vara om jag ska gilla ”Charred Walls Of The Damned” fullt ut. Ett tufft bandnamn bakom vilket det döljer sig riktiga klippor till musiker räcker inte hela vägen.