Dark Tranquillity
"We Are The Void"

Användarbetyg: 2.4/10
Antal röster: 52

Läst: 1942ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-03-01

DARK TRANQUILLITY är en av pionjärerna inom melodisk death metal jämsides AT THE GATES och IN FLAMES. Jag har följt bandet sedan jag införskaffade EP:n ”Of Chaos And Eternal Night” 1995. Inte ens under deras lugnare era med alstren ”Projector” och ”Haven” tappade jag intresset, utan såg ett band som hade en stark vilja att utvecklas istället för att stagnera. Med detta som bakgrund och förra skivan ”Fiction” som var deras starkaste släpp på tio år, kan man lugnt säga att förväntningarna på ”We Are The Void” var en aningen höga.

Den öppnar starkt med Shadow In Our Blood och redan här sätts den genomgripande sinnesstämningen på skivan. Jag hör ett mörkare DARK TRANQUILLITY än jag är van vid med mera uppenbara influenser från black metal. Detta blir som tydligast på låten Arkhangelsk. Mångfalden på låtmaterialet är påtaglig med båda snabba och lugna låtar. Mikael Stannes rena sång i verserna lyfter Her Silent Language och Surface The Infinite briljerar med feta riff och snygga melodier. Deras starka sida har alltid varit en klockren fingerkänsla när det kommer till melodier och detta infrias även denna gång. Ibland är det så vackert att känslan av gåshud är överväldigande, speciellt i blytunga Iridium.

”We Are The Void” besitter inte en enda svag låt. Att dessutom fortsätta och utvecklas i och med sitt nionde studioalbum, lägger DARK TRANQUILLITY sig jämsides OPETH i toppen på den svenska metaltronen.