Cathedral
"The Guessing Game"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 42

Läst: 1711ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-04-01

Ett klassiskt CATHEDRAL-släpp?
Svaret på frågan i rubriken är i många avseenden ”ja”. CATHEDRAL bjuder även denna gång på synnerligen svårdefinierad och originell doom, där Lee Dorrians mycket karakteristiska sång(?)stil är ett utmärkande drag. Ett annat är just musikens rörlighet: löjligt tunga riff blandas med flummigt psykedeliska mellotron- och sitar-arrangemang, elektriskt ringande synthar skär här och där igenom ljudbilden och när som helst kan ett närmast poppunkigt parti dyka upp. Låtlängderna är som förväntat något i hästväg; de tretton spåren snittar närmare 6½ minut. Allt detta är typiskt för CATHEDRAL, som länge innehaft en högst egen plats på doom-kartan. Följdfrågan är då ifall albumet är klassiskt även avseende kvalitén på dess musikaliska innehåll?

Kort och gott: nej. Det finns visserligen en del höjdpunkter sett till enskilda låtar och riff. Som exempel på bra spår kan nämnas det oroande introt Immaculate Misconception, Painting In The Dark som doftar av både ALICE COOPER och TYPE 0 NEGATIVE, behagligt deppiga Death Of An Anarchist samt blytunga Edwige’s Eyes, vars versriff är det tyngsta ni lär höra i år! Helheten är dock – originalitet i all ära – alldeles för spretig. Vidare måste jag tillstå att Lee Dorrians ”pratsjungande” går mig en smula på nerverna. Lite så där släpigt småfalskt har det ju alltid varit, men på tidigare släpp har det trots allt funkat rätt bra, åtminstone de partier där han faktiskt sjunger eller growlar. På ”The Guessing Game” är det dock alldeles för ofta som han mest pratar, och då därtill med underliga tempomässiga fraseringar som gör att textraderna mer sticker i öronen än tilltalar.

Visst, CATHEDRAL visar tydligt att maxkapaciteten definitivt finns där, men som skiva betraktat är ”The Guessing Game” en för svag och spretig produkt för att jag skall känna mig nöjd. Lyssna då hellre på något av bandets tidiga släpp, från första halvan av 90-talet. Klart bättre!