"O3 - A trilogy pt.2"

Releasećr: 2007

Användarbetyg: 0.8/10
Antal röster: 17

Läst: 1139ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-03-02

Aktuellt Àmne i terrortider
Dominici Àr för mig ett tidigare helt okÀnt band. De grundades i New York av Charlie Dominici som minst sagt Àr en rutinerad herre. Han började sin karriÀr som singer/songwriter redan pÄ 60- och 70-talet, inte utan viss framgÄng. Senare pÄ 80-talet var han medlem i bandet Frankie and the Knockouts som bl a hade en top 10-hit med lÄten "Sweetheart". Med i bandet var ocksÄ bl a Tico Torres (senare i Bon Jovi) samt Franke Previte som varit med att skriva "Dirty Dancing" lÄtarna, "I've Had The Time Of My life" and "Hungry Eyes".

CharlieŽs största merit i metalvÀrlden torde ÀndÄ vara att han sjunger pÄ New York-kollegorna Dream Theaters debut "When Dream And Day Unite". Han stÄr dessutom med som lÄtskrivare till 7 av lÄtarna pÄ nÀmna album. Charlie fick dock efter debutalbumet lÀmna över mikronjobbet i drömteatern till James LaBrie.

DÄ kommer vi in pÄ det aktuella albumet "O3. A Trilogy - Part 2". Det Àr som titeln antyder en konceptplatta och den andra delen av 3. Den kemiska beteckningen O3 i titeln betyder syre och den kan Àndras sÄ den fÄr en kemisk reaktion som innebÀr att allt syre pÄ jorden omvandlas till en giftig gas som förstör allt levande pÄ vÄr jord, och dÄ börjar Àmnet pÄ denna
konceptplatta presentera sig, ett vÀldigt aktuellt Àmne i dessa dagar av terrorattacker vÀrlden över.

Historien handlar om en alkoholiserad man som kÀmpar bÄde mot sina egna inre demoner samt mot en religiös fanatisk grupp som har kommit fram till övertygelsen att mÀnniskan Àr roten till allt ont pÄ vÄr planet och avser att förgöra denne för att förena mÀnskligheten med gud.

En mörk historia kan tyckas men den sista lÄten "A New Hope" inger ÀndÄ ett visst hopp om framtiden. SjÀlva musiken Àr för vÀnner av Dream Theater tÀmligen vÀlbekant. Det Àr progressiv hÄrdrock med stora influenser av just tidigare nÀmnda band. Jag tycker mig Àven höra lite av Queensryche i musiken emellanÄt. Dominici Àr inte lika progressiva och introverta som andra band i denna genre utan de fokuserar mer pÄ sjÀlva lÄtarna istÀllet för att bevisa
hur duktiga de Àr pÄ sina respektive instrument.

Paradoxalt nog Àr den bÀsta lÄten pÄ skivan den första lÄten "The Monster" som Àr instrumental och utan tvekan den mest progressiva lÄten pÄ skivan med otaliga taktbyten och avancerade gitarrsolon.

För övrigt hÄller lÄtarna pÄ skivan jÀmnbra klass med vissa toppar sÄsom "The Cop" och avslutande "A New Hope". Slutsatsen blir att detta inte pÄ nÄgot vis Àr nÄgot nydanande men Àndock trevlig "light progressiv" metal. Gillar man dessutom konceptplattor har man en historia att sÀtta sig in i ocksÄ. Jag kommer definitivt att kolla upp den första delen av historien och se fram emot den 3:e och avslutade delen i historien.

/KissJocke