Armored Saint
"La Raza"

Antal röster: 40

Läst: 1773ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-04-01

Armored Saint - "La Raza"
Det är väl antagligen bäst att lägga korten på bordet med en gång – jag gillar John Bush som sångare. Så pass mycket att jag absolut föredrar ANTHRAX med Bush istället för Belladonna som frontman. Med andra ord vet jag i stort sett innan jag ger mig i kast med ARMORED SAINTs återkomst att jag kommer att gilla vokalisten, och hur mycket det påverkar recensionen står ju skrivet i stjärnorna. Gruppen som sådan stötte jag på för första gången när plattan ”Raising Fear” från -87 inhandlades på vinyl, men sedan dess har våra vägar inte korsats. Gruppen har under åren verkligen varit ett band som kastats mellan ytterligheter; stundtals har bandet legat lågt och i träda, medan man andra gånger satsat på revansch och återkomst. Att man dessutom har medlemmar som i bakgrunden varit attraktiva för storheter som METALLICA (som varit ute efter att värva både sångaren John Bush och basisten Joey Vera), och en historia där man förlorade en av de grundande medlemmarna till leukemi (gitarristen Dave Pritchard) gör ju att verkligen att ARMORED SAINT är ett band med intressant historia som bör färga ett nytt album.

Och visst märks det att bandet har en hel del att säga. Texterna är genomgående mycket bra, och i musiken finns det stundtals en eftertänksamhet som känns äkta. Det tillbakalutade svänget i Chilled är ett bra exempel på det, liksom gunget som bjuds i Black Feet. Inledningsvis reagerade jag på att gitarrljudet inte var speciellt ilsket, och önskade stundtals lite mer aggression i de hårdare styckena Loose Cannon, Head On och Little Monkey, men det har med några lyssningar suddats bort och ersatts av en helhjärtad glädje över den spelglädje och det sväng som gruppen bjuder på. Speciellt nämna Little Monkey och Left Hook From Right Field får ett brett leende att spridas över ansiktet varje gång de drar igång.

På det hela taget är ”La Raza” en riktigt bra platta, med eller utan min förtjusning för sångarens röst, och för oss som gillar John Bush så blir det till en riktig fest.

Årets comeback så här långt? Ja, banne mig. Så är det nog!