Big Ball
"Hotter Than Hell"

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 47

Läst: 1387ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-04-01

Big Ball - "Hotter Than Hell"
A-laget i den här genren utgörs förstås av band som föregångarna AC/DC och kanske AIRBOURNE. B-laget kan väl sägas bestå av band i snitt med BULLET eller till viss del BONAFIDE, och det är väl antagligen dit tyska BIG BALL siktar med sin debut. Totalt sett når de kanske inte riktigt hela vägen, och första lyssningarna så vet jag faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta – det känns som om jag är på Afterski i svenska fjällen med ett band som kör covers av AC/DC på scen. Det är bara det att ingen av låtarna är AC/DC, utan egna kompositioner – här har man inte nöjt sig med att influeras av de Australiensiska legenderna; man har helt sonika stulit konceptet rakt av!

Tyvärr når man – förstås – inte upp till förebildernas höjder, och det försök bandet gör att differentiera sig är en annan angreppspunkt när det gäller texter. Borta är där den underfundiga humorn som ofta kan vara en stor källa till skratt när det gäller partymusik, borta är alla omskrivningar för att festa och ragga tjejer. Istället får vi fuck här och bitch där, och med låttitlar som Porna Lisa och Hell Whores &; High Heels sätter bandet en låg standard som stundtals gör att jag undrar om jag lyssnar på en hiphopskiva. När det är som sämst så är det enbart plumpt och helt utanför min föredragna smak.

Är det helt hopplöst då?

Nej, det är ju inte det. I sina bästa stunder – så som exempelvis Big Ball Crew, Groove Monster Machine och Riding With The Devil så är detta medryckande, svängig rock’n’roll som har sina givna stunder, och som sakta men säkert vunnit över denna tveksamma skribent. Här får bandet mig att hänga med och vilja fullfölja känslan av afterski – på ett positivt sätt. Det här är en debut, och om det blir en nästa vända för bandet så hoppas jag att de struntar i de billiga buskisinslagen och satsar på mer av varan som besjunger bandets hjältedåd med glimten i ögat. Då håller bandet nämligen lätt jämna steg med sina tänkta konkurrenter!