Anvndarbetyg: 0.7/10
Antal rster: 73

Lst: 2270ggr | Kommentarer: 5 | Inlagd: 2010-04-03

Immolation - "Majesty And Decay
Var det länge sen du blev överkörd av en bloddopad förbannad betongvält?

Har du behov av att blästra trumhinnorna med jämna mellanrum?

Goda nyheter, IMMOLATIONs senaste verk ”Majesty And Decay” är här, och det hjälper dig med båda ovanstående problem. Här ges svärtad dödsmetall utan konstigheter, framförd med ett ursinne som får dig behagligt mör. Som att kvaddas ner i en köttkvarn ungefär, på ett bra sätt! Allt motstånd mals långsamt ner, och när du når andra halvan av skivan så har du antagligen slutat kämpa emot för att istället njuta av de spikar som obarmhärtigt trycks in i din kropp av den amerikanska veterangruppen.

Ross Dolan som hanterar bas och sång growlar fantastiskt bra, han har en kombination av brutalitet och förmåga att få fram orden som jag gillar, men det är ändå gitarrarbetet som sticker ut. Robert Vigna och Bill Taylor lyckas variera sitt spel med små detaljer som lyfter flera av låtarna och får dem att sticka ut. Små glidningar på gitarrhalsen, nätta detaljerade bändningar mellan tonlägen samt kvicka miniriff i riffen kompletterar den tunga taktfasta maskinen IMMOLATION på ett mycket intressant sätt, och trots att låtarna är relativt korta så tål de en mängd spelningar. Personligen gillar jag andra halvan av skivan bäst, spår som A Glorious Epoch, The Rapture Of Ghosts och The Comfort Of Cowards är verkligen uppseendeväckande bra för oss som har ett gott öra till akter som exempelvis BOLT THROWER (och vem har inte det?), och på det hela taget är det påfallande ofta jag vill börja om med skivan direkt den är slut.

Trots den fullständiga överkörningen.

IMMOLATION kommer helt klart att göra mig sällskap på ett antal mil i löpskorna, och det är härligt att konstatera att band som har så många fullängdare under bältet fortfarande visar sån glöd.

Tummen upp!

Namn: Christofer | Datum: 2013-05-09 09:34:25

Vad är det för användare som röstat på den här
skivan egentligen? Den är ju fenomenal! 9/10
får den av mig.
Namn: Martin | Datum: 2013-06-20 22:15:41

Undrar jag med Christofer...
Ett återkommande "fenomen" på denna sidan är att plattor med extrem metal får botten betyg av folk som inte hajar grejen el helt enkelt har dålig smak..
Namn: Martin Bensch | Datum: 2013-06-23 10:00:51

Fenomen och fenomen. Extrem metal kommer alltid, och ska vara, ett undergroundfenomen och kommer aldrig (bör?) inte nå upp till samma betyg som mainstreammetal. Och detta säger jag som en stor förespråkare av extrem metal. Sen är ju detta med smak vanskligt - då extrem metal ställer mer krav på lyssnaren och alla inte känner för att investera den tid som en skiva som "Passages Into Deformity" för att välja ett exempel, kräver så är det ju inte direkt konstigt att en sån skiva får lägre betyg. Jag tycker egentligen inte att detta är ett problem.
Namn: Martin | Datum: 2013-06-26 07:47:20

Mr Bensch > Jag menade bara att det känns som en massa personer ger väldigt låg betyg enbart för att de ej gillar bandet/musiken osv enbart för att typ smutskasta el att plattorna (orättvist) ska få lågt snittbetyg..
Namn: Christofer | Datum: 2013-06-26 12:34:22

Båda Martin har rätt. Någon/några som inte
förstår sig på metal av extremare sort ser