Mutiny Within
"Mutiny Within"

Läst: 980ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-04-01

Mutiny Within - "S/T"
Den känsla av tillfredställelse som infinner sig när man upptäcker ett nytt band händer inte lika ofta nuförtiden som när man var yngre. Det kan bero på att det är betydligt svårare att vara originell i dagens metalsfär eller att man helt enkelt blivit mer kräsen med åren. Amerikanska MUTINY WITHIN stötte jag på av en ren slump och den låt jag hörde först var Awake. Jag blev onekligen imponerad och såg till att införskaffa deras självbetitlade debut på momangen. Efter ett antal genomlyssningar känner jag en viss besvikelse över att resterande låtar inte håller samma höga klass. Det finns dock några guldkorn till på detta släpp som förtjänar att omnämnas. Den stenhårda Lethean vars intro får mig att tänka på CHILDREN OF BODOMs gamla dänga Towards Dead End, samt avslutande Reflections som inleder med en minnesvärd melodislinga.

Bandet startade som ett CHILDREN OF BODOM coverband. Vars death metal influenser tydligt färgat av sig i MUTINY WITHINS egna låtmaterial, framförallt solona som stundtals är helt ypperliga. Jag hör även påverkan från den skiva som praktiskt taget skapade hela den amerikanska metalcore scenen, ”Slaughter of the Soul” med AT THE GATES.

MUTINY WITHIN har definitivt potential att bli något, bara de ser till att utveckla och variera sitt låtskrivande samt få en mer originell framtoning. Sångaren Chris Clancy har en riktigt grym pipa, men borde ge betydligt mer utrymme till sitt growlande. I slutändan låter debuten tyvärr alldeles för mycket som den drös av amerikanska band som överhopat metalmarknaden de senaste åren. Men jag kommer definitivt att hålla utkik efter framtida alster, då detta är ett band att räkna med.