Blaze Bayley
"Promise And Terror"

Användarbetyg: 2.2/10
Antal röster: 53

Läst: 1645ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-04-01

Blaze Bayley - Promise And Terror
Föreställ dig följande scenario. Du får sparken från ett av tidernas största hårdrocksband. Du inleder en solokarriär, men blir efter flera medlemsbyten blåst av ditt skivbolag. Med hjälp av ditt livs kärlek startar du upp ett nytt skivbolag och rekryterar ett nytt band. Några månader efter att den nya skivan har släppts dör din livskamrat. Tillsammans med ditt band beslutar du dig för att köra vidare, men under inspelningen av nästa skiva blir din far plötsligt sjuk och dör.

Detta hade nog varit tillräckligt för att knäcka de flesta, men Blaze lovade sin fru att han skulle fortsätta med musiken om något skulle hända henne. Tillsammans med sitt band, som glädjande nog är helt intakt sedan förra skivan ”The Man Who Would Not Die”, har han nu släppt ”Promise and Terror”, det andra albumet sedan bandet bytte namn till BLAZE BAYLEY. Att bandet har varit mycket ute på vägarna märks tydligt, skivan känns väldigt organisk. Blazes gamle kollega från WOLFSBANE Jase Edwards är tillbaka bakom spakarna och mixerbordet och gör på nytt ett strålande jobb. Skivan har ett passande mörkt och hårt sound och balansen mellan sången och alla instrument är perfekt. Blazes barytonstämma är dessutom i riktigt bra form och han sjunger med en väldig inlevelse och känsla. Musikaliskt snackar vi klassisk brittisk metal. Snabbare låtare varvas med lite långsammare, men en härlig känsla av tyngd är ständigt närvarande. Samtidigt finns det gott om melodier invävda.

Skivans första del innehåller en del låtar med historiska texter. 1633 handlar om Galileo Galileis kamp mot den katolska kyrkans geocentriska världsbild. God of Speed berättar den fantastiska historien om hur den sextioåttaårige mc-föraren Burt Munro med en nästan 50 år gammal maskin 1967 satte ett hastighetsrekord som står sig än i dag. Ett litet tema på skivan är hur människor lyckas åstadkomma fantastiska saker mot alla odds. I Time to Dare avslöjas att skivans titel syftar på skräcken att lämna det välkända och trygga för att kasta sig ut i det okända i hopp om att uppnå sina drömmars mål. Låten leder in i skivans andra och sista del. Denna består av fyra låtar som hör ihop och handlar till stor del om Blazes försök att acceptera sin frus bortgång. Surrounded by Darkness, The Trace of Things That Have No Words, Letting Go of the World och Comfortable in Darkness handlar enligt Blaze själv om “redemption, loss, pain, grief and acceptance”. Detta parti av skivan känns väldigt ärligt, utlämnande och närgånget.

Skivans bästa låt är nog ändå den episka City of Bones, som behandlar Leningrads förtvivlade kamp mot den 872 dagar långa nazistiska belägringen under andra världskriget. Låten börjar med virvelkaggarnas marschkomp och tuggar sedan igång med ett mäktigt gitarriff. Anslaget är både tungt och episkt och passar verkligen ihop med texten. ”Promise and Terror” lämnar mig allt annat än oberörd. Personligen är jag enormt fäst vid Blazes solodebut ”Silicon Messiah” och håller den skivan oerhört högt, men ”Promise and Terror” kommer inte långt efter.

/Mats Manhammar

Namn: Diamond | Datum: 2010-04-03 17:14:59

Håller med dig Mats, skivan är väldigt bra!