Masterplan
"Time To Be King"

Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 49

Läst: 2524ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2010-05-01

Masterplan - "Time To Be King"
Under första halvåret 2010 finns ett antal släpp som på förhand måste räknas som extra stora. Förväntningar och artisternas popularitet bäddar för detta, och exempel inom hårdrockssfären innefattar bland annat DARK TRANQUILLITY’s försök att följa upp förra succéskivan och AT THE GATES dokumentation av sin återföreningsturné. Hit bör nog även ”Time To Be King” med MASTERPLAN räknas, och det är således med mycket nyfikna öron jag har satt mig in i verket.

MASTERPLAN är inga duvungar direkt – detta är tyskarnas 4:e album, och dessutom har samtliga medlemmar ett långt förflutet inom hårdrocksscenen – och som sådant behövs knappast någon längre presentation av bandet. Musikaliskt har inga större förändringar skett på nya given ”Time To Be King”, det är fortfarande melodisk power metal byggd på insatsen av duktiga musiker och stark sång som är receptet. Det som är nytt är förstås återföreningen med norske fantomvokalisten Jorn Lande, och därmed en återgång till det framgångsrika samarbetet som gjorde ”Aeronautics” och framförallt debuten ”Masterplan” till ett måste i alla hårdrockares skivhylla.

Skivan inleder med ganska ösiga Fiddle OF Time, där oväntat mycket plats ges till keyboarden, och efterföljande Blow Your Winds är en låt i mellantempo med ganska stark vers men svagare refräng, och dessa två spår är tyvärr inte någon bra inledning av plattan. Det hela styrs upp rejält av efterföljande Far From The End Of The World, som också är det första singelssläppet. Det är en klassisk MASTERPLAN-komposition som innehåller allt du vill, och den hade platsat på i stort sett vilken skiva som helst i diskografin. Dessutom innehåller den en oerhört snygg detalj; runt 2,40 in i låten så upphör all musik för någon sekund, och det enda som hörs är en jäkligt snygg strängbändning som liksom laddar kraft för ingången till refrängen igen. Jag gillar såna småsaker, riktigt mycket!

Hela skivan är ganska klassisk MASTERPLAN men trots det med variation. I balladen The Dark Road får Jorn glänsa med sin sång (och låter då så kusligt lik sin idol David Coverdale att jag blir sugen på att kolla fakta… är det verkligen Jorn som sjunger..?), Lonely Winds Of War är en episk historia med stråkar och hela paketet, udda betitlade Blue Europa samt The Dark One är drivig powermetal och på det hela taget är det rätt bra. Bandet är helt för kompetent för att göra något dåligt.

Tyvärr saknar jag faktiskt lite sting. De där riktiga topparna är för få! Helt klart är skivan bättre än föregångaren ”Mk II”, men det beror i ärlighetens namn till stor del på att Jorn helt enkelt är en bra mycket vassare vokalist än Mike DiMeo (för att tala klarspråk så sjunger norrmannen brallorna av föregångaren), och jämför man den här given med de två första plattorna MASTERPLAN släppte så når den inte riktigt upp i samma standard.

Namn: Fredde | Datum: 2010-05-23 12:39:47

Fiddle OF Time är ju hur bra som helst och en perfekt öppningslåt!
Blue Europa är också en höjdare!
Namn: angelx | Datum: 2010-08-04 19:36:02

Dom två första skivorna var hur bra som helst! Kiske/Jorn lyfte första och Jorn lyfte andra. Men sen går det bara utför... hade så klart stora förhoppningar inför den nya skivan men den är vissen, Jorn´s kapacitet försvinner i uselt låtskrivande... tror det här var Masterplan´s sista album, avsaknaden av Uli Kusch blev för stor!