At The Gates
"Purgatory Unleashed - Live At Wacken"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 38

Läst: 2053ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-05-01

At The Gates - "Purgatory Unleashed"
Svenska AT THE GATES, på återföreningsturné. Det betyder förstås ett nostalgiskt skimmer över den livetagning som bandet förevigat i samband med festivalen i Wacken, och tillhörde du en av dem som fick chansen att se bandet på turnén i allmänhet, och Wackenspelningen i synnerhet, så kan jag redan nu avslöja att detta är en liveplatta som i stort sett tar dig tillbaka till den kvällen. För egen del så såg jag bandet på en klubbspelning i Stockholm, och kanske är det därför jag är lite färgad – jag tycker nämligen att liveskivor i gemen blir bättre av att bandet i fråga får agera ensamt huvudnummer på en inomhusarena, inför en publik som består av 100% fans. En festivalspelning blir mer begränsad i tid, och det är en mer blandad publik – men, visst, det är petitesser i sammanhanget.

Här har vi nämligen ett band som är taggat och visar en hel del glöd, samtidigt som de besitter ett låtmaterial som är smått fantastiskt. I ärlighetens namn så är det kanonplattan ”Slaughter Of The Soul” som oftast får sätt minnesbilden av bandet AT THE GATES, då de andra skivorna är betydligt ojämnare än den historiska sista studioplattan bandet klämde ur sig – men det spelar ju ingen större roll för den här livetagningen – här har bandet nämligen plockat ur de godaste russinen ur den historiska kakan, och då blir det en setlista full av kanonlåtar. Faktum är att den ena överglänser den andra, och jag är själv tveksam till om inledningen med Slaughter Of The Soul (kanske världens bästa öppningslåt?), Cold och Terminal Spirit Disease är bättre än den adrenalindränkta avslutning som börjar med Adrian Erlandssons inräkning på pukorna efter introt på Blinded By Fear, och som sedan följs av Suicide Nation och Kingdom Gone innan bandet kliver av scen. Omöjligt att säga, och skönt att man slipper välja – man får ju både inledningen, mellanstycket och avslutningen på en och samma platta!

Betygsmässigt blir det högt, förstås, och jag har funnit mig grubbla en del på hur mycket upplevelsen av den här skivan påverkats av att jag dels sett DVD’n av den här spelningen, samt även en av bandets spelningar på den här turnén. Jag tror det kan vara en del, men ändå – detta är en liveplatta med ett taggat band och fantastiska låtar, och det är ett värdigt avslut på kapitlet AT THE GATES. Klart det blir höga siffror då, även om jag faktiskt tycker att ljudbilden kunde varit bättre…

9/10

Jag hade privilegiet att se AT THE GATES två gånger när det begav sig första gången, 1994 och 1995. Konserter som gav bestående intryck och som än idag ligger mig varmt om hjärtat. AT THE GATES som praktiskt taget satte Göteborg på kartan i metalkretsar, lägger överraskande av när de ligger på topp och precis har släppt det banbrytande albumet ”Slaughter Of The Soul”. Med detta i åtanke blir hypen kring deras återförening något så stort att det är svårt att beskriva det i ord.

”Purgatory Unleashed” inspelad på Wacken Open Air 2008, där jag även befann mig för att bevittna denna magiska konsert, har en klockren produktion signerad Tue Madsen som tidigare lånat sina talanger till bland annat THE HAUNTED OCH DARK TRANQUILLITY. Tidiga alster med AT THE GATES dras tyvärr med relativt mediokra produktioner som gör att låtarna tappar i styrka. När man således får höra klassiker som All Life Ends, Windows, Kingdom Gone och Raped By The Light Of Christ med fett ljud, gör att denna skiva inte är annat än en enda lång nostalgitripp.

Låtmaterialet fokuseras förståeligt nog kring ”Terminal Spirit Disease” och ”Slaughter Of The Soul”, plattorna som gjorde att AT THE GATES fick den uppmärksamhet som de alltid förtjänat. Hitsen bara haglar med inledande Slaughter of the Soul tätt följd av Cold så pass klockrent framfört att man märker att medlemmarna har hållit sig sysselsatta under uppehållet. I en annars enda lång hitkavalkad hade jag gärna sett ett bredare urval från deras karriär som de senare visade upp under klubbturnen, med fler låtar från deras första skivor.

Det som gör att detta live album för evigt går till historien är att det inte gjorts några pålägg efteråt, så kallad ”True live recording”. Det är tyvärr vanligt förekommande att band lägger om många instrument efteråt i studion. Detta är ännu ett bevis på att AT THE GATES består av en samling extremt kompetenta musiker som äntligen fick ett värdigt avslut på en karriär som de inlett nästan två decennier tidigare.

10/10

/Werock