Kalmah
"12 Gauge"

Användarbetyg: 1.0/10

Läst: 1468ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-05-01

Kalmah - "12 Gauge"
Skulle det vara möjligt att lyssna på för mycket melodisk Death metal, att man helt enkelt överdoserar? Jag har inte lyckats än i alla fall, trots att KALMAHs nya giv ”12 Gauge” gått varmare i cd-spelaren än någon annan skiva hitintills i år. KALMAH har funnits sedan 1998 och har tråkigt nog aldrig uppnått samma erkännande som sina landsmän CHILDREN OF BODOM. Men efter två relativt medelmåttiga album är KALMAH nu tillbaka med ”12 Gauge”, sitt starkaste album sedan debuten ”Swamplord”. Inspelad i Tico-Tico Studios i Finland som kan stoltsera med en lång gedigen lista med band som satt sina album på pränt där. Produktionen är perfekt och passar de mer thrashiga influenserna som letat sig in i musiken.

Albumet öppnar likt en ångvält med Rust Never Sleeps och redan här sätts nivån på hela albumet. De åtta efterföljande spåren är löjligt starka och jag kan inte säga annat än att bandets musikaliska motor och lead gitarrist Antti Kokko är ett geni. I albumets vassaste spår One Of Fail, räcker det att lyssna på melodislingan som kommer 2.40 in i låten för att hitta tillräckliga bevis på att finnar vet hur man skriver krossande melodier. Anttis äldre bror Pekka Kokko som sköter den andra gitarren men även sången, visar här ett mer mångfacetterat growl jämfört med tidigare skapelser. Lyriken behandlar aktuella teman såsom miljöförstöring och samhällsproblem. Men Pekka skiljer sig från mängden genom att vara en naturbegåvning när det kommer till textförfattande. Ofta känns texter konstlade och löjeväckande, men så är icke fallet här.

Avslutande spåret Sacramentum, en episk låt av stora mått, klockar in på över sex minuter och känns som en självklar avslutning på ett album som överlag är ganska intensivt. Jag hoppas att KALMAH nu med ett sådant starkt album i bagaget kommer till Sverige så man får möjligheten att uppleva deras musik live.

Namn: a anonymius guy | Datum: 2011-04-29 18:25:02

jag älskar hur du gav
albumet 9/10. har du