Betyg: 4/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 28

Läst: 1056ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-06-01

Bleeding Through - "S/T"
Ibland så infinner sig ett läge där man inser att hur man än vrider och vänder på steken så kommer allt bara sluta med tristess. Det här är ett sådant tillfälle.

BLEEDING THROUGH har betraktats som en frisk fläkt inom modern amerikansk metal på senare år, både av mig och andra. Istället för den sedvanliga metalcoren som ofta presenteras så har bandet lagt krutet på aggressivitet och stämning istället för IN FLAMES-slingor i C-skolan och urvattnade SOILWORK-riff som annars är kutym inom genren. Viktigast av allt kanske är det faktum att de för det mesta bestämt sig för att inte använda sig av skönsjungande refränger.

Nya självbetitlade verket är egentligen inget undantag. BLEEDING THROUGH trampar i sina redan upptrampade fotspår. Kruxet är bara det att det hela är så fruktransvärt tråkigt. Aggressiviteten känns påklistrad och de black metalaktiga keyboardslingorna känns som något DIMMU BORGIR skulle ratat vid första försöket. Framförandet är självklart professionellt i kvadrat, produktionen är möjligtvis aningen platt men annars finns inget att klaga på vad gäller det. Problemet är låtmaterialet.

Inledande Anti-Hero försöker vara brutalare än brutalast men blir mest en pubertal axelryckning. Enda gången skivan riktigt griper tag är i mitten av Breathing In The Wrath då ett parti förgylls med syntmattor som låter som hämtade ur ”A Clockwork Orange”. Annars är det bara jämntjockt och jag kan inte släppa tanken på att med dessa ingredienser borde bandet kunna tillaga en kryddrik och kulinarisk delikatess. Tyvärr lyckas BLEEDING THROUGH göra en smaklös köttfärssås av kalaset istället.

/Jonas Andersson