"Fever"

Användarbetyg: 2.3/10
Antal röster: 29

Läst: 15575ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-06-01

Bullet For My Valentine - "Fever"
Det här är en skiva som består av ogenerat publikfrieri.

”Håll upp era tändare”-ballader, medryckande riff och trallvänliga refränger paketerade i precis lagom hård förpackning; det skrämmer inte bort någon för att det är för hårt, och det är tillräckligt hårt för att slippa klassas i samma fåra som exempelvis TAKIDA. Skivan innehåller musik som man närapå aldrig behöver ha hört förr för att kunna digga och hänga med i, och det vore mycket lätt att dras med i den allmänna mediebild som finns av bandet – alltså att de egentligen inte är så bra, och mest är intresserade av att sälja sig. Om det nu inte vore för sak.

Låtarna.

Herrejävlar.

Det här är helt enkelt skitbra! Jag inser att jag får en skiva som är gjord för att passa på så många platser som möjligt, för så många tänkbara kunder som möjligt, och jag inser också att det här inte räknas som speciellt ”creddigt” bland många metalfans – men det skiter jag i. Jag har helt enkelt fallit pladask för den här plattan, och den har gått löjligt många varv sen jag la vantarna på den.

Här finns helt enkelt 11 spår som alla håller riktigt bra klass, och jag påstår att det finns minst 5-6 singlar på den här plattan – utan att ens räkna med bästa spåret Alone. Sämsta spåret är faktiskt titellåten, vilket kanske säger en del.

Stilmässigt vill jag placera den här given mitt emellan tidigare ”The Poison” och ”Scream Aim Fire”, och gillar du dem så siter nog det här precis rätt. Låtar som Your Betrayal, Bittersweet Memories, Pleasure And Pain är alla klassiska BULLET FOR MY VALENTINE-dängor, och totalt sett är nog det här skivan som tar bandet upp i den yppersta världseliten. Ja, inte bland kritikerna då, men bland fansen.

Betyget blir förstås löjligt bra. Ingen 10:a, men nära nog. En plats på årsbästalistan känns bokad!