Danko Jones
"Danko Jones"

Betyg: 4/10

Antal röster: 26

Läst: 1246ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-06-01

Danko Jones - "Below The Belt"
För fyra år sedan gav DANKO JONES mig en chock av finaste snitt då jag bevittnade bandet på Platens Bar i Linköping. Konserten var fylld av svett, glädje och sex – en komplett uppvisning i rock n’ roll helt enkelt. Två år senare gav bandet mig ännu en chock, denna gång av mer otrevligt slag. ”Never Too Loud” hette deras då aktuella album och det var, på ren svenska, en riktig skitskiva. Allt som gjorde bandet så bra – de banala riffen, energin, gunget – hade på något mystiskt sätt försvunnit och kvar fanns bara överproducerad vuxenrock med trötta texter om tjejer.

Jag inser redan efter första låten på färska ”Below The Belt” – stänkaren I Think Bad Thoughts – att inte bara jag satte kaffet i vrångstrupen förra gången utan även bandet själva. Den trista gubbrocken har förpassats och tillbaka är de stöddiga AC/DC-riffen som präglade de tidigare skivorna. Trist då att de ska eka så tomt denna gång. Had Enough är visserligen riktigt skön med sitt lite heavy metalinspirerade riff och singelspåret Full Of Regrets är, precis som nämnda I Think Bad Thoughts, en formidabel rocklåt men mellan dessa låtar är transportsträckan riktigt lång. Bäst är bandet när de låter THIN LIZZYs anda dyka upp men det händer allt för sällan på denna giv.

Jämfört med föregångaren ”Never Too Loud” är ”Below The Belt” ett styrkebesked av högsta rang, men det säger tråkigt nog mer om ”Never Too Loud” än nya skivan. ”We Sweat Blood” och ”Sleep Is The Enemy” är fortfarande några resor bättre än det här och Danko Jones (nu menar jag personen och inte bandet, men å andra sidan ÄR han bandet) kanske borde koncentrera sig på sitt skrivande (hans krönikor i Close-Up är obetalbara) istället för musiken i framtiden?

/Jonas Andersson