Audioslave
"Revelations"

Releaser: 2006

Anvndarbetyg: 2.5/10
Antal rster: 29

Lst: 1309ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2006-12-01

För mig dök Audioslave upp från ingenstans med deras debutplatta med samma namn, som snabbt blev en favorit hemma i min samling. Sångaren Chris Cornell f.d. Soundgarden, har en lysande röst och den passar mycket bra till den form av rock/hårdrock som Audioslave spelar. Att man sedan lagt vantarna på den galna Rage against the machine – gitarristen, Tom Morello gör att Audioslave har en mycket kompetent kille som sköter strängarna. Debutalbumet var som sagt helt lysande och en av mina favoritplattor, skivan efter det med titeln Out of exile var enligt mig en klar nedgång mot debutalbumet, så givet hoppades jag nu på en uppgång igen på den nya plattan.

Skivan Revelations startar med titelspåret Revelations och den visar ganska bra hur Audioslave låter och ska låta. Med kanske mer rock än hårdrock, skön refräng och lugnare partier med Cornell’s lysande röst rockar det bra i mina öron.
I andra låten, One and the same briljerar Morello med gitarren och Cornell tar i lite mer på sång och skapar på så sätt ett något annorlunda sound som även det går hem.
Revelations fortsätter så här och det blir aldrig tråkigt någonstans, även om plattan kanske saknar de där sjukt bra ”hit-låtarna” som debuten hade. Vissa inslag av funk och längre lugnare partier drar ner helhetsbetyget något, men Revelations är på det hela en bra platta som tidigare Audioslave-diggare eller helt vanliga rockfantaster absolut borde gilla.

Mina favoriter på den nya plattan är Revelations, One and the same och Wide Awake

/Leo