Dying Fetus
"War of attrition"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 1.1/10
Antal rster: 25

Lst: 1267ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-04-01

Dying Fetus har en del märkligheter för sig bakåt i tiden. Bland annat har man en egen liten tradition att exakt vartannat album är bra men låter skit, medan vartannat är bra och icke desto mindre haft helt ok ljud.
Dessutom har varje album en titel med tre ord och en preposition i mitten (Infatuation with Malevolence, Purification through Violence, Killing on Adrenaline, Destroy the Opposition, Stop at Nothing samt nya War of Attrition). Förutom det så har man även i Dying Fetus avverkat så många ex-medlemmar nu att det finns ett helt band bestående av dessa, Misery Index. Ende kvarvarande sedan starten är frontmannen John Callagher, och han med komporkester måste vara stolta som tuppar nu. För första gången har nämligen DF lyckats få till en klockren produktion, och såväl bas som sång ligger rätt i produktionen.

Det här är det släpp från Dying Fetus som har mest metal i sig, det känns som man inför War of attrition lämnat sina tidigare grindtendenser på kammaren, och koncentrerat sig mer på att formligen spruta ur sig monsterriff i kulsprutetempo och blastbeats i lunatic speed. De grindsmulor som finns kvar kan härledas den underliggande aggresionen i musiken, inte den sedvanliga ”wham-bam-thank-you-mam”-attityden i grindcore. Sången delas nu mellan mr Callagher som hanterar de pitchade growlsen, medan övrigt skrikande hanteras av basisten Sean Beasley och den uppdelningen fungerar ypperligt. Budskapen om hur illa ställt det är i Dying Fetus hemland går fram, om än med lite hjälp av texthäftet.

För alla er som missat Dying Fetus, men går igång på brutal och mycket teknisk dödsmetall så kan jag bara säga, införskaffa! Skulle ni mot all förmodan bli besviken så talar jag om var min brevlåda bor.

Det döende fostret får 7 snortighta blastbeats av 10 i betyg.

Bäst: ”Homicidal retribution”

/Holma