Misery Index
"Heirs To Thievery"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 40

Läst: 1890ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-06-01

Misery Index - "Heirs To Thievery"
Gosse vilken käftsmäll! Nog för att MISERY INDEX förra platta ”Traitors” var bra, men jag hade ljugit om jag hade sagt att jag såg detta komma. Det här kan mycket väl vara årets bästa släpp, så bra och jämn är nämligen ”Heirs To Thievery”.

Som lyssnare bjuds man på 11 stenhårda dängor som framförs med sådan precision att jag har svårt att se att även den mest kräsne teknikern som finns där ute otillfredsställd. Adam Jarvis är mannen som styr skutan med ett ömsom blästrande, ömsom extremt svängigt lir. Första låten jag hörde från plattan, The Carrion Call är ett utmärkt exempel på detta – en tung, svängig inledning bryts vid 1:30 då bandet släpper lös en blastbeatstornado som får knogar att vitna och ögon att tåras.

Variationsrikedomen är en faktor som gör ”Heirs To Thievery” så bra. Det kan tyckas märkligt att använda just den termen om en skiva från ett band som lirar death metal, men blir ändå relevant när man efter en hop lyssningar inser att MISERY INDEX sätter in de där käftsmällarna vi precis rätt ställen –det brötspelas inte hela tiden bara för sakens skull.

Låtmässigt finns här flera guldkorn – Embracing Extinction och Day Of The Dead två låtar som med sin korta speltid och superaggressiva leverans omfamnar resten av låtmaterialet – Fed To The Wolves som inleds med ett underbart blästringsparti, Heirs To Thievery med sin ilska och rejält fläskläppstunga refräng är några av de pärlor till låtar som finns på plattan.

”Heirs To Thievery” är ett vansinnigt starkt album från ett band som förtjänar all uppmärksamhet det kan få – gillar man kvalitativ death metal med starka låtar levererade oklanderligt av mästermusiker kommer man inte att bli besviken på MISERY INDEX senaste släpp.

Namn: Chief Rebel Angel | Datum: 2010-06-03 11:06:41

...solot som kommer efter runt 2:30 in i Fed To The Wolves får ju håret på armarna att ställa sig i givakt av glädje varenda gång. Underbart!!! :)