Nevermore
"The Obsidian Conspiracy"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 42

Läst: 1256ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2010-06-01

Nevermore - "The Obsidian Conspiracy"
NEVERMORE är ett sådant band som man känner igen direkt, mycket tack vare sångaren Warrel Danes karaktäristiska sång. Musikaliskt låter de som en hybrid av death, thrash och heavy metal. Trots att de är från Seattle har alltså inga grungeinfluenser letat sig in i musiken. Förra släppet ”This Godless Endeavour” kom 2005 och efter nästan 2 års konstant turnerande är NEVERMORE tillbaka med uppföljaren ”The Obsidian Conspiracy”.

Skivan inleds intensivt med The Termination Proclamation, ett sjukt snyggt och melodiskt riff som gör att förväntningarna på ännu ett starkt album sätter sig på sin spets. Tyvärr är detta höjdpunkten, refrängen är rent av dålig och resten av låten går obemärkt förbi. Det blir knappast bättre allt eftersom ”The Obsidian Conspiracy” fortskrider. Starka enskilda riff är ett återkommande element i många av de resterande låtarna, men de starka sångmelodierna som NEVERMORE är så kända för lyser med sin frånvaro. Jag får intrycket av att det värsta som kan hända ett band har hänt. Ett band når det stadium i karriären då musiken börjar skrivas på rutin och man börjar leva på gamla meriter.

NEVERMORE besitter i Jeff Loomis en av metalvärldens mer kompententa gitarrister. Det finns inte programmerat i denna mans gener att spela fel. Tro mig, jag har sett bandet live ett flertal gånger. Som alltid är det en fröjd att höra hans imponerande gitarrspelande, men inte ens han lyckas lyfta detta album. Vanligtvis har jag inget problem med Warrel Danes sång, men finner mig här ofta vridandes i missnöje över dåliga sångprestationer. Var är de klockrena låtarna? The River Dragon Has Come, Narcosynthesis och Born för att nämna några. Låtar som gör att man vill spela in en ny blandskiva att ha i bilen bara för att kunna ha med just den låten.

Avslutande titelspåret är skivans starkaste spår med en furiositet som är svårslagen och framförallt en minnesvärd refräng. Trots detta känner jag en stor besvikelse och finner mig hellre lyssnades på någon av NEVERMOREs tidigare alster.

Namn: heavyhallis | Datum: 2010-06-03 20:06:08

Go.od thinking! Fantastiskt framförande, produktion osv, men låtarna haltar betydligt. "The godless endeavour" är betydligt starkare. Kolla in live DVD:n The year of the Voyager. Den rockar!
Namn: Platon | Datum: 2010-06-11 10:51:46