Imperial State Electric
"Imperial State Electric"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 45

Läst: 1927ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-06-10

Imperial State Electric - "S/T"
Lika bra att få det avklarat direkt: Nicke Andersson är ett geni. Vare sig det handlar om death metal, rock n’ roll eller soul så har han en omänsklig förmåga att skriva briljanta kompositioner gång efter annan. Även om inte allt håller absolut världsklass så är det ytterst sällan något faller utanför kvalitetsramen – med tanke på vilken utgivningstakt han hållit sedan starten i ENTOMBEDs förlaga NIHILIST så är det bara att lyfta på hatten för Sveriges främsta låtskrivare.

Nickes nya projekt har döpts till IMPERIAL STATE ELECTRIC och den självbetitlade debuten bjuder, inte helt överraskande, på poppig vuxenhårdrock. Alla som med visst intresse följde HELLACOPTERS utveckling insåg förmodligen att det var hitåt vindarna blåste.

Självklart är det omöjligt att inte ha HELLACOPTERS i tankarna när man lyssnar på ”Imperial State Electric” men det är inget man ska stirra sig blind på. Det här är utan tvekan en skiva som kan stå på egna ben och som inte skäms för sig. Inledande A Holiday From My Vacation är en bra rocklåt, fast aningen blek, och får efter många genomlyssningar nog betraktas som skivans svagaste spår. Efterföljande Lord Knows I Know That It Ain’t Right sparkar stjärt med sitt härliga sväng för att sen leda in mer tillbakalutade Resign.

Festen börjar sedan på allvar med fjärde spåret Throwing Stones - en farfylld rockpärla till bredden fylld med underbar powerpop på det sätt som Nicke är känd för. Härifrån radas sen ett imponerande pärlband upp. I’ll Let You Down, Lee Ann (DOGS D’AMOUR möter Bruce Springsteen), Deja Vu (ännu en fantastisk rocklåt som hade suttit som gjuten på ”High Visibility” eller ”By The Grace Of God”), Together In Darkness (refrängen luktar så mycket KISS att jag nästan tror det är plagiat de första gångerna) och Diseased Pieces Of My Heart som med en melankolisk och fantastisk melodi visar exakt hur rock ska åldras med värdighet.

”Imperial State Electric” är inte en skiva för festen utan en skiva för dagen efter – de dagarna när allt känns bra. När du fått med den där tjejen/killen hem och ni vaknar på morgonen och allt bara är perfekt. När ni ligger kvar i sängen på morgonen och myser, äter en gemensam frukost utan att det känns krystat. När tjejen/killen sedan gått hem så unnar du dig en extra kopp kaffe, lutar dig tillbaka i fåtöljen, sluter ögonen och låter ”Imperial State Electric” omsluta dig.

Livet blir inte mycket bättre än så!

/Jonas Andersson

Namn: a | Datum: 2011-01-11 16:09:19