Lightning Swords Of Death
"The Extra Dimensional Wound"

Läst: 995ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-07-01

Själasvärta under stekande sol?
Går det att skapa riktigt mörk och hotfull black metal i södra Kalifornien? Det är frågan jag ställer mig när jag tar mig an LIGHTNING SWORDS OF DEATH och deras ”The Extra Dimensional Wound”. Initialt får jag – lite till min förvåning – erkänna att jänkarna gör ganska mycket rätt. Produktionen är skitigt rå, sången riktigt giftig och tempot starkt. Låtar som Damnation Pentastrike och Venter Of The Black Beast (den senare skivans bästa spår) håller också god klass, och kan ledigt konkurrera med högkvalitativ europeisk black metal. Fans av WATAIN, DISSECTION och MARDUK kan förmodligen finna viss behållning i den genuint mörka och elaka häxbrygd LSOD erbjuder.

Någon total succé är det dock inte frågan om. Av de åtta spåren på skivan är en handfull av betydligt anonymare slag än de nämnda topparna, vilket gör att lyssnarens intresse bitvis är svårbevarat. Dessutom envisas LSOD med att här och var trycka in rätt långa partier med i det närmaste total tystnad. Jag antar att det skall verka som stämningshöjare, men det får den motsatta effekten. Synd, för jänkarna lyckas annars rätt bra just med att övervinna den kaliforniska solen med svärta och ångest.

Så, hur lyder svaret på den inledande frågan? Går det att skapa riktigt mörk och hotfull black metal i södra Kalifornien? Jo, det verkar faktiskt så. I det avseendet är LSOD redan i hamn – nu återstår det bara att vässa låtskrivarklorna ytterligare och lyckas få till en hel skiva på den högstanivå man besitter…