Istapp
"Blekinge"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 44

Läst: 3389ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-07-01

Istapp - Blekinge
Svenska trion ISTAPP var en grupp jag först inte lade märke till alls, men en intervju med bandet i tidningen Close Up fick mig att vilja kika på debutplattan ”Blekinge”. Det som utlovades var black metal med lyrik om kyla, is och snö samt en känsla av evig vinter och död, något som naturligtvis lockar till en närmare titt.

Det är något jag är glad över, för jag vill nog påstå att gruppen är något alldeles unikt på spåret här. Drivig och melodiös black metal som framförs på hjältars modersmål svenska växer inte på träd, och här blandas dessutom melodiska influenser in i varierad grad, vilket skänker en egen identitet till musiken. Det påminner ibland nästan om slingor som hämtade från så vitt skiljda referensramar som NORDMAN och BAD RELIGION, allt på toppen av ett jäkligt ösigt och välspelat black metal-fundament byggt på driv och sväng.

Låtar som Vinterriket, Köldens Union, titelspåret Blekinge och den helt fantastiska Bortgång Af Alvrödul, Ljusets Förfall har i viss mån figurerat i bandets demoliv, men det gör ingenting när det är så här bra musik. Irriterande är också att en låt som I Väntan På den Absoluta Nollpunkten kan ha ett så irriterande rent sångparti som frustrerar mig och får mig att utbrista: NORDMAN! på ett irriterat sätt… och likförbannat sätta sig som ett plåster i hjärnan och få mig att sjunga just samma irriterande slinga om och om igen i flera timmar efter att ha hört låten. Ska det vara så, att t o m det dåliga funkar rätt bra? Det säger ju faktiskt en hel del som plattans kvalitet.

”Blekinge” har konkurrerat om utrymmet i stereon med nyheter från storheter som WATAIN, KEEP OF KALESSIN och KHOMA, men på något sätt räcker kvaliteten och den unika rösten som bandet representerar för att dra mig tillbaka till skivan gång på gång. Det är, på det hela taget, en mycket spännande debut, och jag kan bara hoppas att bandet hinner med fler plattor innan den eviga vintern lägger sig och vi alla stelnar till frusna lik under den kommande isen!

Namn: Mats | Datum: 2010-07-13 13:51:22

Glad att se att fler upptäckt denna eminenta grupp, kan precis som du inte få refrängen till den absoluta nollpunkten ur skallen, kommer närmast att tänka på nån jävla sistaaprilstudentkör från Lund när jag hör den och likförbannat sitter den där och smittar av sig fulständigt. Bra skit!!