Anachronaeon
"The Futile Quest For Immortality"

Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 33

Läst: 1361ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-07-01

Anachronaeon - The Futile Quest For Immortality
Svensk death metal med black influenser, det känns som det finns ett helt hav av band som skulle passa in på just den beskrivningen. Faktum är att svenska metalband exporterar årligen i samma nivåer som ABBA. Följaktligen krävs det något väldigt speciellt för att lyckas slå sig ut ur den slentriala mängden. ANACHRONAEON bjuder på ett låtmaterial som efter några genomlyssningar ger ett starkt och genomarbetat intryck till skillnad från många andra akter nuförtiden. Många melodier känns bekanta men det går inte riktigt placera dem. Ett tecken i sig som brukar vara positivt.

Titelspåret inleder intensivt med en del starka riff, men dess svaga refräng gör att låtens helhetsintryck sänks betydligt. Efterföljande Ages Ago ger ett betydligt mer bestående intryck. Men de starkaste spåren finner jag först i Wither som med smattrande baskaggar och en klockren refräng samt Towards Purity med riktigt snygga melodier, lyfter hela skivan. Jag förstår viljan att variera sig för ge musiken djup och karaktär, men inte på bekostnad av kvalité. Growlet är det inget fel på men sången består mest av tråkiga och monotona melodier, stundtals låter det riktigt undermåligt. De två avslutande spåren båda med akustiska intron går obemärkt förbi. Vilket gör ”The Futile Quest For Immortality” till en väldigt ojämn skiva, något som de första genomlyssningarna inte gav sken av.

Det märks att denna skiva är egenproducerad. Trummorna och gitarrerna har ett väldigt burkigt ljud vilket gör att det känns mer som en demo än ett album. Virveltrumman hörs knappt och dränks ofta i smattret från baskaggarna. Kontentan blir att det saknas tryck i produktionen, det finns några starka spår och en hel del schyssta riff, om således ljudet hade varit bättre hade det höjt betyget en aning.